مقدمه
عرش خدا کرسی تعلیم است و وحی خدا، مهبط تحقیق و او است داننده و پاینده و جان دهنده و دانش افزاینده که رب العالمین است و به قلم و لوح و سخن و زمان و کلام قسم خورده است.
عین القضاة میگوید: «بودن را برگزیده ایم، اما چهگونه بودن را کمتر اندیشیده ایم و چهگونه بودن مستلزم شناخت است و دریچه شناخت، پژوهیدن».
در فرهنگی دینی ما مسلمانان پایگاه ارزشمند و قدرتمندی به نام "مسجد" وجود دارد. مسجد یادآور بندگی و کرنش در پیشگاه خداوند متعال است. جایی که در حقیقت برترین و اصیل ترین محل برای عبادت و تقرب جستن به خداوند متعال است. در کنار این نقش ارزشمند معنوی مسجد ابعاد تربیتی آن نیز مطرح است چرا که مسجد با ایجاد آشنایی و پیوند میان مومنان و نخبگان و صالحان جامعه، بستری مناسب برای پرورش و تربیت روحی، اجتماعی آنان فراهم می کند. مسجد با فراخوانی پیوسته مسلمانان به جمع، روح جمع گرایی، انعطاف و نظم پذیری را در آنان تقویت میکند و این اجتماعی بودن و جمع گرایی، در حد معقول آن نشانه سلامت روح و روان انسان و تعادل فکری آن به حساب میآید. بدیهی است که با داشتن افراد سالم انتظار جامعه ای سالم را نیز می توان داشت. از سوی دیگر مسجد کارکردهای دیگری نیز از ابتدای درخشش اسلام داشته است که از آن جمله جایگاهی بوده است برای طرح مشکلات و مباحث اجتماعی به شکلی که به طور طبیعی با حضور در چنین مکانی روح تعهد و دردمندی در فرد ایجاد می شود . شواهد گویایی نشان میدهد که مسلمانان حتی درباره مسایل نظامی نیز در مسجد به مشورت میپرداختند.[1]حضور قشرهای گوناگون مردم به تعاون و مشارکت بیشتر آنان در رفع نارساییهای اجتماعی منجر می شد. در بعد عدالت اجتماعی نیز مسجد همواره کانون مبارزه با ستم و بی عدالتی بوده است. به عنوان نمونه به خطبه آتشین فاطمه زهرا (سلام الله علیها) که در دفاع از مقام ولایت و مبارزه با ستم بر اهل بیت پیامبر در مسجدالنبی ایراد شد، اشاره کرد. کارکردهای مختلف مساجد رهنمون آن است که مسجد باید کانونی باشد برای هرگونه حرکت و جنبش سازنده اسلامی در زمینه آگاهی و بیداری مردم و پاک سازی محیط و آماده ساختن مسلمانان برای دفاع ازمیراث های اسلام، به خصوص مسجد باید مرکزی برای جوانان با ایمان گردد.[2]
در قرآن کریم نیز آیات متعددی به این نکته اشاره دارد که مساجد باید در تربیت اجتماعی، سیاسی و دینی مردم مسلمان نقش داشته باشد که از آن جمله آیات مبارکه 107 و 108 سوره توبه است:
"والذین اتخذوا مسجدا ضرارا و کفرا و تفریقا بین المومنین و ارصادا لمن حارب الله و رسوله من قبل ولیحلفن ان اردنا الاالحسنی والله یشهد انهم لکاذبون لاتقم فیه ابدا لمسجد اسس علی التقوی من اول یوم احق ان تقوم فیه، فیه رجال یحبون ان یتطهروا والله یحب المطهرین"
گروهی دیگر از آنان، کسانی هستند که مسجدی ساختند برای زیان رساندن به مسلمانان و تقویت کفر و تفرقه میان مومنان و کمین گاه برای کسی که با خدا و پیامبرش از پیش مبارزه کرده بود. آن ها سوگند یاد می کنند که نظری جز نیکی و خدمت نداشته ایم، اما خداوند گواهی میدهد که آنان دروغ میگویند. هرگز در آن مسجد (ضرار) قیام (اقامه نماز و عبادت ) مکن. آن مسجدی که از روز نخست بر پایه تقوا بنا شده، شایستهتر است که در آن قیام کنی، زیرا در آن مردانی هستند که دوست دارند پاکیزه باشند و خداوند پاکیزگان را دوست دارد.
قطب راوندی در کتاب لب اللباب از پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) نقل میکند:"من احب الله فلیحبنی و من احبنی فلیحب عترتی انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی و من احب عترتی فلیحب القران و من احب القران فلیحب المساجد ان ها افنیه الله و ابنیته اذن فی رفعها و بارک فیها میمونه میمون اهلها مزینه مزین اهلها محوظه اهلها هم فی صلوتهم و الله فی حوائجهم هم فی مساجدهم و الله من ورائهم"[3]
کسی که خدا را دوست بدارد، قطعا مرا دوست خواهد داشت و آن که مرا دوست بدارد باید خاندان و اهل بیت مرا نیز دوست داشته باشد. من در میان شما دو چیز گرانسنگ باقی میگذارم، کتاب خدا و اهل بیتم و هر که اهل بیت مرا دوست بدارد حتما قرآن را نیز دوست می دارد و هر که دوستدار قرآن باشد مساجد را نیز دوست می دارد، چرا که مساجد درگاه ها و خانه های خداست. در مرتفع ساختن آن ها اذن شده و خدا در آن ها برکت قرار داده است. اهل مسجد، مبارک و محترم و آراسته و از خطرات در امانند. آن ها درنمازند و خداوند در کار رفع نیاز آن هاست، آنان در مسجدند و خدای بزرگ بر آن ها ناظر و محیط است.
از سوی دیگر پژوهش و توجه به آن در مبانی اعتقادی اسلام همواره مورد تاکید قرار گرفتهاست. به عنوان نمونه در قرآن کریم آمدهاست:
فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ اللّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا اْلأَلْبابِ[4]
پس بندگان مرا بشارت ده! همان کسانی که سخنان را میشنوند و از نیکوترین آنها پیروی میکنند؛ آنان کسانی هستند که خدا هدایتشان کرده، و آنها خردمندانند.
هم چنین در آیاتی دیگر تبعیت از ظنون و یا غیر علم را مذمت می نماید، مانند آیه شریفه:
إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنْ أَنْتُمْ إِلاّ تَخْرُصُونَ[5]
شما فقط از پندارهای بیاساس پیروی میکنید، و تخمینهای نابجا میزنید.»
وَ ما یَتَّبِعُ أَکْثَرُهُمْ إِلاّ ظَنًّا إِنَّ الظَّنَّ لا یُغْنی مِنَ الْحَقِّ شَیْئًا إِنَّ اللّهَ عَلیمٌ بِما یَفْعَلُونَ[6]
و بیشتر آنها، جز از گمان (و پندارهای بیاساس)، پیروی نمیکنند؛ (در حالی که) گمان، هرگز انسان را از حقّ بینیاز نمیسازد (و به حق نمیرساند)! به یقین، خداوند از آنچه انجام میدهند، آگاه است!
و امثال این آیات که (با مراجعه به کتاب المعجم المفهرس) در ماده ظن، بیش از شصت مورد میباشد همگی دلالت بر اهمیت و ضرورت توجه به تفکر پژوهشی دارد. با این وصف بهنظر میرسد مومنان و بهویژه مسجدیان باید از مهارتهای پژوهشی بالایی برخوردار باشندتا به شایستگی از این پایگاه الهی بهرهبرده، حفاظت نموده و از آثار و برکات آن به دیگران بهره رسانند.
بیان مساله
اهمیت تحقیق و پژوهش بر همگان روشن و واضح است و در این میان نقش آن در اسلام بسیار ضروری بیان شده است. این ضرورت در آیات و احادیث چنان بیان می شود که انسان را به تحقیق و تتبع تشویق میکنند و او را وا میدارند تا در سایه آن جلوه حق را بدانگونه که هست عیان سازند. این امر از نظری برای خود شخص و از سویی برای دیگران لازم و ضروری است، او باید بداند چه راه و روشی برای زندگی خود برگزیده است، آنچه که او مشی میکند طریق صواب است یا خطا، تنها کاوش و تحقیق است که پرده از این راز بر میدارد. به همین جهت پذیرش اصول اعتقادی در اسلام باید از روی تحقیق باشد وگرنه ایمان شخص ارزشی ندارد؛ ومتعاقب آن تحقیق قبل از هرعملی عین صواب است.
هم چنین هنگامی که انسان را به عنوان فردی متعهد و مسئول میشناسیم بر او لازم میشود که از حقایقی که خود به دست آورده، دیگران را نیز آگاهی دهد و یا خود در برابر عمل و رفتار دیگران احساس مسئولیت کند به تحقیق و کشف حقیقت بپردازد و لذا آن کس که امکان و قدرت تحقیق را دارد مسئولیت بیشتری را در قبال جامعه پیدا میکند.
آیات قرآنی که دلالت بر ضرورت و اهمیت تحقیق و شناخت مینماید بر اساس نحوة دلالتشان به چند دست تقسیم میشوند:
الف ـ تشویق به فراگیری; مانند آیة 9 سورة زمر:
" قل هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون انمایتذکراولوا الالبب"
"بگو ای رسول آنان که اهل علم ودانشند با مردم جاهل نادان یکسانند؟ خردمندان متذکر مطلبند."
ب ـ توبیخ کاهلان; مانند آیة 185 سورة اعراف که میفرماید:
"أَوَ لَمْ یَنظُرُواْ فِی مَلَکُوتِ السَّمَـَوَ َتِ وَالأَْ رْض"
"آیا بر ملکوت آسمانها و زمین نظر نمیافکنید".
ج ـ تعظیم عالمان، مانند آیة 28 سورة فاطر:
"یَخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَـََّؤُا"
"از میان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او میترسند".
یا: "یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنکُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْعِلْمَ دَرَجَـَت;(مجادله،11)
"خداوند کسانی را که ایمان آورده اند و کسانی را که علم به آنان داده شده درجات عظیمی میبخشد".
د ـ ذم تقلید، مانند آیة 3 سورة حج:
"وَ مِنَ النَّاسِ مَن یُجَـَدِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ یَتَّبِعُ کُلَّ شَیْطَـَنٍ مَّرِیدٍ"
"گروهی از مردم، بدون هیچ علم و دانشی به مجادله دربارة خدا بر میخیزند و از هر شیطان سرکشی پیروی می کنند".
ه -تکریم علم، مثل آیة 99 سورة حجر:
"وَ اعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّیَ یَأْتِیَکَ الْیَقِینُ"
"خداوند را عبادت نما تا به یقین نائل گردی."
و نیز آیة 12 سورة طلاق: "اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَـَوَ َتٍ وَ ... لِتَعْلَمُوَّاْ أَنَّ اللَّهَ عَلَیَ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیر"
خداوند همان کسی است که هفت آسمان را آفرید، و... تا بدانید خداوند بر هر چیز تواناست".
از آنچه بیان شد میتوان نتیجه گرفت از نظر قرآن کریم، انسان در جمیع شئون و ارتباطات خود، موظف است بر اساس تحقیق و پژوهش راه را طی کند. در احادیث نیز به این مسأله مهم در موارد متعددی اشاره گردیده است که در نمونه ذهن آشنای آن آمده است:
"اطلبوا العلم و لو بالصین فان طلب العلم فریضة علی کل مسلم; دانش و تحقیق را فرا گیرید اگرچه در کشور چین باشد; زیرا فراگیری علم بر هر فرد مسلمانی واجب است".(ر.ک: میزان الحکمه، محمد ری شهری، ج 3، ص 2070، ح 13740.)
بر این اساس، توجه و اهتمام به موضوع پژوهش در مساجد نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. این امر بر اساس دو دیدگاه ضرورت بیشتری را در مساجد نمایان می سازد:
بعد اول،گستردگی ابعاد و ارکان مسجد است. مساجد به عنوان کانون مذهبی و اجتماعی، از ابتدای طلوع اسلام تنها مکانی برای عبادت نبوده اند، هرچند عبادت به معنای راز و نیاز با خداوند و نجوای با او خود دارای اثراتی است که در فعالیتی دیگر نمی توان آن را یافت، با این وجود مسجد محل بحث مسائل روزانه و کارهای مهم مسلمانان بوده است به شکلی که به عنوان یک مرکز اجتماعی نقش های نه گانه ای را برای مردم ایفا می کرده است[7]. این نقش ها شامل موارد زیر است:
"یا اباذر کل جلوس فی المسجد لغو الا لثلاثة قرائة مصل او ذاکر الله تعالی او سائل عن العلم"
ای ابوذر، در مسجد هر نشستی به جز برای سه چیز بیهوده است:
بعد دومی که اهمیت و ضرورت توجه به پژوهش و تفکر پژوهشی در مساجد را نشان میدهد به اصحاب و اهالی مسجد مربوط است. بدیهی است که سخن گفتن از مسجد، یادآور ائمه جماعات و اثربخشی روحانیت مساجد نیز است که در خط حق گستری و باطل ستیزی وارثان پیامبرانند. آنان که سخنگوی مکتب اسلام و مبلغ دین هستند، مشعلداران هدایت و مبشران خیر و سعادت، داعیان الی الله و مجاهدان فی سبیل اله در سنگر مساجدند که با بیان و بنان، بذر نور و آگاهی در اندیشه ها می نشانند و نهال امید و حکمت در دل ها می افشانند تا برای مردم هادیانی خیرخواه به صراط مستقیم حق شده و خدمتی برای عموم به ویژه نسل نوخواسته و حقیقت طلب داشته باشند.
اما علاوه بر روحانیت مسجد که دارای شخصیت اثرگذاری است، سایر افرادی که به نوعی دارای مسولیتهای گوناگونی در مسجد هستند مانند اعضاء هیات امنا، خدمتگزار و سرایدار مسجد، اعضاء پایگاه مقاومت بسیج مساجد و البته نمازگزاران نیز در تصمیمگیریهای مرتبط با فعالیتهای مسجد و در نتیجه در اثربخشی آن موثرند. این در حالی است که این افراد دارای سطوح متفاوتی از توانمندیها بوده و به لحاظ نوع تفکر، سطح تحصیلات و نوع فرهنگشان از یکدیگر متمایزند. بر این اساس لازم است فراگیری و بهکارگیر مهارتهای پژوهشی در اصحاب مسجد بهگونهای ایجاد و گسترده گردد که تمام افراد با ویژگیهای متمایز آنان را شامل شود.
در میان انواع پژوهشها که بر اساس اهداف، نحوه جمعآوری اطلاعات و یا ابزار تحقیق دستهبندی میگردند، اقدام پژوهی یا پژوهش در عمل نوعی است که پرورش و بهکارگیری مهارتهای پژوهشی از جمله ویژگی های جدایی ناپذیر آن است.
در این نوع پژوهش، میتوان صرفنظر از سطح تحصیل و تنها بنا بر احساس مسئولیت افراد نسبت به محیط اطراف دست به تحقیق زده و در اثر آن تغییراتی را در محیط اطراف ایجاد نمود به شکلی که مسالهای حل شده و یا سطح مطلوبتری نسبت به گذشته فراهم شود.
بر این اساس، پژوهش حاضر در پی آنست که راههای بهکارگیری اقدم پژوهی را در اهالی مسجد مورد بررسی قرار داده واز این طریق به تقویت مهارتهای پژوهشی آنان به شیوهای ممکن و زودبازده اقدام نموده و از این طریق موجب اثرگذاری بیشتر مسجد و فعالیتهای آن که توسط افراد مسجدی اجرا میشود گردد.
اهمیت و ضرورت تحقیق
هرچند وسعت و شدت این وظایف و نقشها در مساجد گوناگون و در طول اعصار متفاوت بوده است اما تاثیرگذاری هیچ یک از آنان قابل حذف و نادیده گرفتن نیست به طوری که میتوان گفت مساجد در طول تاریخ ایران با سه نوع کارکرد در مراحل مختلف، نقش مهمی در تحولات کشور داشته است:
اول؛ کارکرد فرهنگی- فکری- هنری: این کارکرد به خوبی در معماری و ادبیات ایران جلوهگر شده است.
دوم؛ کارکردهای اجتماعی مسجد: این کارکرد به گونهای است که میتوان گفت تمام جنبشهای اجتماعی در اطراف مسجد سازمان یافتهاند.
سوم؛ کارکردهای سیاسی مسجد: این کارکرد گرچه در گذشته نیز کم و بیش وجود داشته است، ولی در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی به اوج خود رسید و اعتراض سیاسی، مشارکت بسیج سیاسی و دیگر وجوه رفتار سیاسی مردم مانند بحث ها و آموزش های سیاسی، تبادل نظر، مشورت و شورا، تعیین سرنوشت و ...، کارکردهای مسجد را در نمودهای فوق جلوهگر ساخت.
مسجد در جامعه جدید ایران، یعنی در دوران منتهی به تاسیس نظام جمهوری اسلامی، جایگاه و کاربردهای نخستین خود را بازیافت و در دو برهه از انقلاب اسلامی به ویژه در جنگ تحمیلی ظرفیت بی نظیر این نهاد عبادی اجتماعی برای همگان آشکار گردید. پس از پیروزی انقلاب و تاسیس نظام جمهوری اسلامی و فروکش کردن فضای انقلابی، کارکردهای جدیدتر مسجد در عرصه های دیگری تولد یافت. حتی در مدت یک ساله میان پیروزی انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی، این مساجد به رهبری روحانیون بودند که به ویژه در روستاها، کارکردهای جدید آموزشی، ترویجی، بهداشتی و همکاری و تعاون را تجلی بخشیدند. با آغاز جنگ تحمیلی، رویکرد سیاسی مسجد در مساله دفاع و امنیت ظاهر شد. اکثریت ارگان ها و نهادها از طریق مسجد با مردم ارتباط برقرار کردند. اصولامسجد، منبر، تریبون و رسانهای بوده است که در جهت تعیین و تبلیغ ارزشها و احکام اسلامی به کار گرفته شده است.
امروزه نیز مسجد به صورت مرکز خدمات اجتماعی فعال و پویایی درآمده که نتایج سازنده آن در زمینههای گوناگون بر کسی پوشیده نیست. بنا بر همین گستردگی کارکردهای مسجد، افرادی بسیاری در مسئولیتها و تصمیمگیریهای مربوط به مسجد با ان در ارتباط هستند. نگاهی بر چارت تشکیلاتی مسجد نمونه تاییدکننده این مطلب است:
"چارت تشکیلاتی مسجد"
مقام معظم رهبری
ریاست سازمان رسیدگی به امور مساجد
معاونت ائمه جماعات
امام جماعت
پایگاه بسیج ، هیئت امناء،خادم
امور اداری؛ امور مالی؛ امورفرهنگی؛ امور ساختمان و بهداشت؛ خدمات و اموراجتماعی
هرچند هریک از افراد دخیل در اداره مسجد دارای شرایط و ضوابطی بوده و همگی تحت رهبری ائمه جماعت به انجام وظایف خویش مشغول هستند اما همین تعدد میتواند آسیبهایی را نیز به همراه داشته باشد که غالبا در تصمیمگیریها و اتخاذ سیاستهای اجرایی بیشتر نمایان میشود. بر این اساس و با توجه به تفکر تقویت اثربخشی مساجد و فعالیتهای آن است که ضرورت به کارگیری تفکر و مهارتهای پژوهشی را برای یکایک اهالی مسجد بیش از پیش نمایان میسازد.
باور زندگی امروز بر این است که باید از فضای علم برای علم بیرون رفت و به فضای علم برای کار (عمل) وارد شد. این قاعده را می توان حتی در علوم انسانی نیز صادق دانست؛ چرا که ابرام بر مبانی نظری، مقدمة کار است؛ ولی ابقا در این محدوده، نوعی در حصار شدن و درجا زدن را به دنبال می آورد. باید از قالب های نظری بیرون آمد و به سمت و سوی قواعد کاربردی گام برداشت. شاید سخن حضرت امام خمینی (ره) کاملترین و گویاترین دستور، در عین حال کوتاه در این زمینه باشد که گفتند: ما هیچ راهی نداریم جز خوداتکایی، خودباروی و خوداعتمادی.
اکنون که نیازها، نگاه ها، انتظارها، توقع ها و تحلیل ها کاملاً دگرگون شده است و هر تصمیمی در حوزه صنعت یا خدمات یا روش های زندگی، بر پایه دانش و پژوهش صورت می گیرد. بر این اساس لازم است این دستاورد در حوزة علوم دینی به نحو شایسته مورد عنایت قرار گیرد. چرا که در دنیای پر جنب و جوش، پژوهش را موتور محرک ملت ها[8] به سمت و سوی آرمان ها و اهداف نام می برند. بر سردر یکی از دانشگاه های آمریکا نوشته اند: توقف در آموزش توقف در زندگی است و توقف در پژوهش توقف در آموزش و زندگی است.[9]
زمانی ادعا میشد که برای هر مسئله پیچیدهای، همواره راهحل سادهای وجود دارد که گذر زمان ثابت میکند، امّا این ادعای درستی نیست. برای هر مسئله پیچیدهای، راه حل پیچیدهای هم وجود دارد که از عهده نخبگان برمیآید و در روزگار ما نخبگان همان پژوهشگراناند.
طی سه دهة اخیر، دگرگونی های فراوانی در دنیا روی داده است تا جایی که دنیای 33 ساله اخیر یعنی از 1970 تا 2004 که در آن قرار داریم عصر روشن گری، عصر دانایی، عصر مجاز، عصر خرد، عصر پژوهش، عصر امواج و در نهایت عصر و دنیای هفت مولفة قدرت، سرعت، فرصت، ثروت، اطلاعات، ارتباطات و تغییرات سریع نامیده می شود.[10] گر چه در تاریخ های قبل از هزاره سوم به تک تک مولفه ها نیز اشاراتی شده است؛ از جمله «آدام اسمیت» که تجارت را وافی به قدرت نمیداند و از عدم کفایت اقتصاد داد سخن میدهد و صراحتاً فنآوری و تولید دانش را از دریچه پژوهش مورد تاکید قرار می دهد.[11]
اکنون نیز در دنیای متلاطم علمی اعلام شده است که سالهای در گذر[12]، سالهای تراز تعیین تکلیف سپاری از ملل در مقوله دانش و تولیدات علمی و تحقیق است و کشورها به دو دسته تقسیم خواهند شد: کشورهای تند یا کشورهای کند و حد میانه ای در این بین نخواهد بود؛ یعنی یا کشوری پویایی و پژوهش خواهد داشت یا به دور از جنب و جوشی خواهد بود و در عرصه پر رقابت دانش و تحقیق تماشاگر و با نقش سایه ای در حاشیه[13] باقی خواهد ماند.[14]
واقعیت این است که حرکت دانش مداری و پژوهش گرایی در جهان اسلام از آغاز پیدایش آن وجود داشته و در ایران نیز حتی قبل از اسلام، دانشمندان و محققان و پژوهندگان مقبول و مورد احترام بودهاند. به هر حال در طول تاریخ عوامل اجتماعی، محیطی و فرهنگی پیچیدهای پدیدة پژوهش و دانش طلبی را تحت الشعاع قرار داده است و این امر از قرن 16 میلادی تا قرن نوزدهم، دورة ارتقا و بالندگی خود را طی نموده است و در این میان علاوه بر فلاسفه و اندیشمندان در دنیای اسلام، سه شخصیت، نماینده و تأثیرگذار در سه بینش مختلف در پیدایش نظریه ها و پژوهش پروری و دانش مداری به معنای نوین آن در قرن نوزدهم و بیستم نقش برجستهای دارند؛ دنیا پس از فرانسیس بیکن، ایساک نیوتون، وآدام اسمیت[15] بود که حرکت سریع تر و شتابندهتری گرفت و اگر مک لوهان در دهه 70 و 80 روزی دنیا را دهکده جهانی نامید و کمتر از 8 سال تافلر آن را خانه جهانی خواند، کم تر از آن زمان، نیل پستمن آن را دنیای همراهه[16] و همراه نامید.
در این دنیای جدید در مدارس و دانشگاه ها و حتی در حوزه های درس دینی، آموزش و پژوهش دوش به دوش هم حرکت میکنند و علوم پایه و اصیل با پژوهش و نوگرایی و نوآفرینی با نیازهای روز هماهنگ میشوند.
در دنیای جدید ادعا می شود، هر چیز که بوی کهنگی بدهد محکوم به فناست لذا؛
کلاس درس، پایتخت دانش است؛
مدرسه، سلف سرویس علم است؛
دانشگاه و حوزه، جمهوری علم است؛
پژوهش، میوة آموزش است؛
و منابع انسانی، موتورهای فکراند.
در دنیای جدید دانشمندی منسوخ شده است و دنیا، دنیای روشمندی و کاوشگری[17] است. پژوهش در این دنیا باید به صورت یک فرهنگ درآید و این فرهنگ از بُعد فردی به ملی و سپس فراملی و بین المللی درآید.
بر این اساس بدیهی است که مساجد به عنوان پایگاههای همیشه ماندگار دین اسلام و منبعی که سرچشمه هدایت و حرکت انسانهای آزاده بوده و هست، میبایست از این ویژگی دنیای امروز بیش از سایر منابع و محافل بهره برده و در سایه رهنمودهای الهی که همواره به زیرکی و آگاهی مسلمانان تاکید میشود، جوهره پژوهش را در روح عبادت و تلاش در راه دین تزریق نماید.
این در حالی است که دنیای پژوهش با معرفی روش "پژوهش در عمل" راه ساده و تازهای را به روی پژوهشگرانی که به عمل بیش از نظر اعتقاد دارند گشوده است. این تحقیق را تحقیق حل مسئله یا حل مشکل نیز می نامند زیرا نتایج آن مستقیم برای حل مسئله بهکار گرفته میشود. با استفاده از این نوع تحقیق، میتوان در موقعیتهای گوناگون، در شناخت مسائل، رفع مشکل و بهبود آنها کوشید.
تحقیقات عملی نوعا خصلت محلی و موضعی داشته و از خاصیت تعمیم پذیری برخوردار نیستند. این تحقیقات، نیز بر فاصله دادههای تحقیقات بنیادی تکیه دارند، زیرا از معلومات و قوانین آنها استفاده میشود. چون تحقیقات عملی با هدف رفع مشکل(حل مساله) انجام میشود، توسط هر کس که با مشکل(مساله) روبهرو باشد انجامپذیر است.[18]
با توجه به این ویژگی اقدام پژوهی، میتوان انتظار داشت که از طریق آن هر یک از افراد وعوامل مرتبط با مسجد و فعالیتهای آن را به پژوهش و تفکر پژوهشی مجهز نمود. علاوه بر این پژوهشگرانی را تربیت نمود که بتوانند با توجه به ویژگی و مسائل مربوط به مسجد محله خود که یقینا دارای موقعیت و خصوصیات منحصر به فردی نیز هستند به ایجاد شرایط مطلوبتر و یا رفع مسائل مبتلابه از طریق پژوهش عملی اقدام نمایند.
اهداف تحقیق
هدف کلی:
آموزش اقدام پژوهی به اصحاب و اهالی مسجد به منظور افزایش تفکر پژوهشی و تلاش برای حل مسائل مربوط به فعالیتها و اثرگذاری مسجد
اهداف جزئی:
روش تحقیق
این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر نوع جمعآوری اطلاعات از نوع توصیفی و عملی است. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی افراد مرتبط با مساجد اعم از ائمه جماعات، هیات امنا، خادمین و نمازگزاران ونیز اعضاء پایگاههای بسیج مساجد است که به نوعی در سیاستگذاری، تصمیمگیری و اجرای فعالیتهای مربوط به مسجد دخالت دارند.
به منظور تحقق اهداف پژوهش حاضر تلاش میشود تا از جامعه آماری یاد شده تعدادی از افراد به عنوان نمونه انتخاب شده و در دورههای آموزشی با مراحل و اصول انجام اقدام پژوهی آشنا شوند. سپس هر یک از افراد در قالب گروههایی در مساجد مختلف و یا به صورت انفرادی اقدام به اجرای یک پژوهش عملی مرتبط با مسجد محله خود نموده و نتایج را ارائه مینمایند.
هر چند میزان اثرگذاری شیوه پژوهش عملی در بهبود شرایط و یا رفع مسائل و مشکلات محیطی به اثبات رسیده است اما با دریافت گزارشهای اقدامپژوهی نمونه آماری در این مطالعه میتوان نسبت به میزان نتیجه چنین آموزشی در حوزه مسجد و اهالی آن اطمینان حاصل نموده و به اجرای وسیعتر آن اقدام نمود.
پی نوشت ها:
[1] منصوریان ، 239: 1384
[2] مکارم شیرازی ،1363
[3] نوری ،ق 355:1414
[4] سوره زمر آیا 17-18
[5] سوره انعام آیه116
[6] سوره یونس آیه36
[7] همتی، نقش محوری مساجد در تامین اهداف چند منظوره، فروغ مسجد، ج2،صص169-163
[8] نادر قلی قورچیان، برنامه ریزی استراتژیک. تهران: واحد علوم و تحقیقات، مقطع دکتری 1379، ص25
[9] سید محمد مقیمی، جلسه اندیشگان پیرامون استاندارد سازی، تهران: معاونت برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، پاییز 1382
[10] نیل پستمن، زندگی در عیش، مردن در خوشی، ترجمه دکتر طباطبائی، انتشارات سروش 1378
[11] terence kelley, the economic laws of scientific research, macmillan press, london, 1996
[12] محمد علی طوسی، سیاست گذاری در نظام های آموزشی، تهران: واحد علوم و تحقیقات، دورة دکتری 1378 ص 18
[13] shadow role
[14] نادر قلی قورچیان، برنامه ریزی استراتژیک، ص 38
[15] gerald holton, science and anti – science, harvard university press, cambridge, massachusetts, 1993
[16] global mobile
[17] discovery world
[18] محمدرضا حافظ نیا، مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی(تهران: سمت، 1377)، صص 41-40