Masjedpajoh.ir
Masjedpajoh.ir
Masjedpajoh.ir
عید فطر در روایات معصومین (سلام الله علیهم اجمعین)
دو شنبه, 20 اردیبهشت 1400 تعداد بازدید: 40
Masjedpajoh.ir

امام علی‏ علیه السلام :

إنَّما هُوَ عِیدٌ لِمَن قَبِلَ اللَّهُ صِیامَهُ و شَکَرَ قِیامَهُ
امروز تنها عید کسی است که خداوند روزه‏اش را پذیرفته و شب زنده‏داری‏اش را سپاس گزارده است
نهج البلاغه ، حکمت ۴۲۸ .


امام علی‏ علیه السلام :

ألا و إنَّ هذا الیَومَ یَومٌ جَعَلَهُ اللَّهُ لَکُم عِیداً و جَعَلَکُم لَهُ أهلاً ، فَاذکُرُوا اللَّهَ یَذکُرکُم وَ ادْعُوهُ یَستَجِب لَکُم
امروز روزی است که خداوند آن را برای شما عید قرار داد و شما را نیز شایسته آن ساخت ؛ پس به یاد خدا باشید تا او نیز به یاد شما باشد و او را بخوانید تا خواسته‏هایتان را اجابت کند
کتاب من لایحضره الفقیه ، ج ۱ ، ص ۵۱۷ .


امام رضا علیه السلام :

إنَّما جُعِلَ یَومُ الفِطرِ العِیدَ لِیَکونَ لِلمُسلِمینَ مُجتَمَعاً یَجتَمِعُونَ فیهِ و یَبرُزونَ لِلّهِ فَیُمَجِّدُونَهُ عَلی ما مَنَّ عَلَیهِم
روز فطر از این رو عید قرار داده شد تا روز گردهمایی مسلمانان باشد، و در این روز گرد هم آیند و برای خدا به صحرا (فضایی باز) درآیند و خداوند را بر منّتی که بر آنها نهاده است ستایش و به بزرگی یاد کنند
کتاب من لایحضره الفقیه ، ج ۱ ، ص ۵۲۲ .


امام هادی‏ علیه السلام :

إنَّمَا الأعیادُ أربَعَةٌ لِلشّیعَةِ : الفِطرُ و الأضحی و الغَدیرُ و الجُمُعَةُ
شیعیان فقط چهار عید دارند : فطر ، قربان ، غدیر و جمعه
بحار الأنوار ، ج ۹۸ ، ص ۳۵۱ .


امام صادق علیه السلام :

ان من تمام الصوم اعطاء الزکاة یعنى الفطرة کما ان الصلوة على النبى
(صلى الله علیه و آله) من تمام الصلوة.

تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات
بر پیامبر (صلى الله علیه و آله) کمال نماز است.
وسائل الشیعه : ۶ / ۲۲۱

پیامبر خدا صلى الله علیه وآله :

کانَ صلى الله علیه وآله یَخرُجُ فی العیدَینِ رافِعاً صَوتَهُ بِالتَّهلیلِ والتَّکبیرِ
رسول خدا صلى الله علیه وآله در روزهاى عید فطر و قربان از خانه بیرون مى‏ آمد و با صداى بلند
«لا اله الا اللَّه» و «اللَّه اکبر» مى ‏گفت .
کنزالعمال : ۱۸۱۰۱

 


پیامبر خدا صلى الله علیه وآله :

زَیِّنوا أعیادَکُم ‏بِالتَّکبیرِ
عیدهاى خود را با (گفتن) اللَّه اکبر ، آذین بندید
کنزالعمال : ۲۴۰۹۴

 


پیامبر خدا صلى الله علیه وآله :

زَیِّنوا العیدَینِ بِالتَّهلیلِ والتَّکبیرِ والتَّحمیدِ والتَّقدیسِ.
عید فطر و قربان را با جملات «لا اله الا اللَّه» و «اللَّه اکبر» و «الحمد للَّه»
و «سبحان اللَّه» ، آذین بخشید .
کنزالعمال : ۲۴۰۹۵

 


پیامبر خدا صلى الله علیه وآله :

مَن أحیا لَیلةَ العِیدِ ولَیلةَ النِّصفِ مِن‏شَعبانَ ، لَم یَمُتْ قَلبُهُ یَومَ تَموتُ القُلوبُ .
هرکه شب عید (فطر و قربان) و شب نیمه شعبان را احیا کند ، در آن روزى که
دلها مى‏میرند ، دل او نمیرد .
ثواب الاعمال : ج۱ / ۱۰۲

 


امام رضا علیه السلام :

کانَ أمیرُ المؤمنینَ علیه السلام لایَنامُ ثلاثَ لیالٍ : لَیلةَ ثلاثٍ وعِشرِینَ مِن شَهرِ رَمَضانَ ،
ولَیلةَ الفِطرِ ، ولَیلةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ ، وفیها تُقسَمُ الأرزاقُ والآجالُ وما یَکونُ فی السَّنَةِ .

امیر المؤمنین علیه السلام سه شب را نمى‏خوابید : شب بیست و سوم ماه رمضان ، شب
عید فطر و شب نیمه ماه شعبان ؛ در این شبها ، روزیها تقسیم و مدّت عمر و هر آنچه در آن سال رخ خواهد داد ،
تعیین مى‏ شود .
بحارالانوار :  ج۹۷ / ۸۸

 


امام على علیه السلام :

مَن أدّى‏ زکاةَ الفِطرَةِ تَمَّمَ اللَّهُ لَهُ بها ما نَقَصَ مِن زکاةِ مالِهِ .
هر که زکات فطره را بدهد ، خداوند به سبب آن زکاتى را که از مالش کم شده است
جبران کند .
وسائل الشیعه :ج ۶ / ۲۲۰

 


امام صادق علیه السلام :

إنّ مِن تَمامِ الصَّومِ إعطاءَ الزَّکاةِ - یعنی الفِطرَةَ - کما أنَّ الصَّلاةَ على النبِیّ صلى الله علیه وآله
مِن تَمامِ الصّلاةِ ، لأ نّه مَن صامَ ولَم یُؤَدِّ الزَّکاةَ فلا صَومَ لَهُ إذا تَرَکَها مُتَعَمِّداً .

از شرایط درستىِ روزه ، دادن زکات - یعنى فطریه - است ؛ همچنان که تمامیت نماز به صلوات
فرستادن بر پیامبر صلى الله علیه وآله مى‏باشد ؛ چه ، اگر کسى روزه بگیرد و عمداً فطریه ندهد روزه‏اش بى‏فایده است .
الفقیه : ج ۲ / ۱۸۳

 


امام على علیه السلام :

إنَّما هُوَ عیدٌ لِمَن قَبِلَ اللَّهُ صِیامَهُ وشَکَرَ قِیامَهُ ، وکُلُّ یَومٍ لا یُعصَى اللَّهُ فیهِ فهُوَ عیدٌ .
همانا این عید براى کسى عید است ، که خداوند روزه و نمازش را پذیرفته باشد
و هر روزى که در آن نافرمانى خدا نشود ، آن روز عید است
نهج البلاغه : حکمت ۴۲۸


ثبت دیدگاه