Masjedpajoh.ir
Masjedpajoh.ir
Masjedpajoh.ir
نقش مسجد در مقابله با تهاجم فرهنگی
سه شنبه, 07 بهمن 1399

 مبارزه با تهاجم فرهنگی:

یکی از رایجترین نوع تهاجم و راهی مطمئن و سریع برای دستیابی به اهداف استعماری، تهاجم فرهنگی است که بدون هیچ لشکرکشی انجام می شود و کشور مهاجم به هدف خود می رسد. مسجدها به عنوان مهمترین پایگاه تبلیغ و آموزش دینی، در مبارزه با این تهاجم و وظیفه سنگین را بر عهده دارد.

* ایجاد شناخت نسبت به فرهنگ خودی:

برای دفاع از یک فرهنگ، شناخت آن لازم است. مسجد با آموزش فرهنگ دینی، شناخت لازم را برای مسلمانان ایجاد می کند تا آنان قدر فرهنگشان را بدانند. این شناخت، خودباوری لازم برای دفاع از فرهنگ مهاجم را ایجاد می کند. در سایه این آموزشهاست که تعهد مسلمانان افزایش می یابد و سلاح کارگشایی به نام غیرت دینی در مبارزه با تهاجم فرهنگی ایجاد می شود.

* روشنگری نسبت به تهاجم فرهنگی:

یکی از عوامل مهم موفقیت در مبارزه با تهاجم فرهنگی، شناخت جریان تهاجم، شیوه های تهاجم، گونه های تهاجم و راههای مبارزه با تهاجم است. یکی از مهمترین فعالیت های مسجد در جریان مبارزه با تهاجم فرهنگی، آگاه کردن مسلمانان از تهاجم فرهنگی و گونه های آن و راههای جلوگیری از آن است. مجلس ها و تشکلهای مذهبی، از بهترین ابزارهای روشنگری فرهنگی هستند که به خوبی می توانند راه مبارزه را ترسیم کنند و مسجد، پایگاهی از مجلس های مذهبی است در این جلسه ها، مسلمانان از وضعیت سیاسی و تهاجم فرهنگی دشمن باخبر می شوند.

* معماری:

معماری یکی از نمودهای فرهنگی است که در مسجدهای کشور اسلامی یافت می شود تا آنجایی که یکی از راههای شناخت فرهنگ و تمدن مسلمانان در هر دوره ای کاوش در آفرینش های هنری است که در ساخت و ساز مساجد به کار رفته است. این معماری ها علاوه بر جنبه معنوی، از نظر فرهنگی اهمیت دارد.

 2- بررسی آثار سیاسی مسجد:

امروزه مسائل سیاسی، یکی از مهمترین مباحث در سطح جهانی است که بر مسائل اقتصادی، فرهنگی و نظامی اثر گذاشته است. در این میان، باید مساجد را به عنوان یک نهاد سیاسی پویا در جامعه اسلامی به شمار آورد. اینک برخی از جنبه های سیاسی را بررسی می کنیم:

* تحلیل مسائل سیاسی برای افکار عمومی:

بی شک افکار عمومی حجم گسترده و مؤثری از جامعه را تشکیل می دهد و بر جریانهای سیاسی کشور بسیار اثر می گذارند. جهت دهی و هدایت این توده بزرگ در سلامت جامعه و سرعت دهی آن به سمت پیشرفت، نقش تعیین کننده ای دارد. مسجد، به عنوان پایگاه اجتماع مسلمانان و خواص جامعه، همچون امام جماعت، فضای مناسبی برای روشن کردن اندیشه مردم است. پیامبر، در زمان خود وقتی ناهنجاری را ملاحظه می کرد در مسجد حضور می یافت و با ایراد سخنرانی به روش ساختن افکار عمومی پرداخت و این سخنرانی معمولاً پس از نماز جماعت انجام می گرفت. همچنین در جریان کربلا می توان انحراف افکار را ملاحظه کرد و مسجد در این برهه حساس از تاریخ اسلام نیز خودنمایی می کند. سخنان امام سجاد در مسجد کوفه از این قبیل است.

* نقش مسجد در نهضت اسلامی:

مسجد با ایجاد روحیه انقلابی، زمینه مساعدی برای شکل گیری نهضتهای اسلامی بر قدرتهای ضد دینی به وجود می آورند. در طول تاریخ، یعنی در زمان پیامبر و بعد از آن در قرن هشتم هجری نهضت سربداران، نهضت مشروطه و جنبش تنباکو از مسجدها رشد یافت و در طول تاریخ انقلاب اسلامی نیز مساجد خواستگاه تظاهرات مردمی بر ضد طاغوت بود و به حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران انجامید.

* کارکرد نظامی مسجد:

از آغاز پیدایش مسجد در اسلام، این مکان پایگاهی برای فعالیت های عبادی ــ سیاسی، اجتماعی و نظامی، مسلمانان بوده است. حرکتهای جهادی پیامبر همیشه از مسجد صورت می گرفت. بعد از صدر اسلام مسجد، در بسیج عمومی نیروها برای شرکت در جنگ نیز نقش مؤثری دارد؛ مثل، فعالیت در پشتیبانی از رزمندگان 8 سال دفاع مقدس.

 * نقش مسجد در وحدت اجتماعی مسلمانان:

یکی از نیازهای اساسی جامعه اسلامی، همبستگی نیروهای مسلمان بر محور دستورهای الهی است. وحدت از یک سر به اسباب و عواملی نیاز دارد تا هرچه بیشتر پایدار شود و از سوی دیگر، نیازمند مکانی است که در آن حضور یابد، تا دسیسه های دشمنان پیدا و ناپیدا را نقش بر آب کند. برای رسیدن به این هدف، مسجد در جامعه اسلامی نقش اساسی دارد. مسجد، کانونی است که همه نوع قشر، چه فقیر و غنی در آن در یک صف واحد می ایستند و نماز می خوانند و یکسانند و هر روزه این کار را تکرار می کنند. یکی بر دیگری برتری ندارد، جز اینکه مستحب است، آنان که از نظر علم و کمالات انسانی و تقوا بر دیگران برتری دارند، در صف نخست باشند. حضور هر روزه در مسجد از یکسو، دلهای مسلمانان سست ایمان را نیرو می بخشد و از سوی دیگر سبب می شود تا دشمنان دین، یعنی آنان که به انتظار تفرقه و پراکندگی مسلمانان نشسته اند، ناامید شوند.

3- بررسی آثار اقتصادی در مسجد:

امروزه مسایل اقتصادی، مهمترین مسائل دولت و افکار عمومی است که بر سلطه سیاسی، فرهنگی، نظامی کشورها مؤثر است. مسجد، یکی از نهادهای دینی است که جنبه های اقتصادی نیز دارد. در اینجا این جنبه ها را بررسی می کنیم:

الف) کاهش کنترل، کاهش هزینه :

مسجد به عنوان کانون دینی، حس خداباوری را در اهل مسجد بارور می کند. به آنها می فهماند که خدا در تمام مراحل بر کارهای آنان نظارت دارد. کاهش گسترده نظارت و کنترل رسمی در سطح اجتماعی به ابعاد کلان اقتصادی مؤثر است و با کاهش هزینه هایی که دولت صرف نظارت بر نیروی اجرایی می کنند.

ب) فقرزدایی :

فقر یکی از مباحث عمده اقتصادی است که نشانه ضعف مدیریتی و اقتصادی است. مسجد از دو راه می تواند بر براندازی فقر کمک کند:

الف) مالیات رسمی :

زکات و خمس، دو نوع مالیاتی هستند که از آن برای زدودن فقر در سطح جامعه در نظر گرفت. مسجد با تقویت دینداری، نمازگزاران را به شیوه اسلامی تربیت می کند و در نتیجه با پرداخت خمس و زکات به فقیران مسلمان کمک می کنند.

ب) انفاق :

انفاق و صدقه یکی از ارزشهای اسلامی است که نقطه مقابل ثروت اندوزی است. با قرار دادن صندوق صدقه و کمک به فقیران در مسجد و جمع آوری کمکهای نمازگزاران، گام مهمی در زدودن فقر، برداشته می شود.

ج) ایجاد صندوق قرض الحسنه :

اهل مسجد می توانند با تشکیل صندوق قرض الحسنه، کارآیی اقتصادی نیز داشته باشند. این کار افزون بر شکوفایی مسجد، با تقویت سنت مذهبی قرض (وام) در برطرف کردن مشکلات اقتصادی مردم نیز مؤثر است.

4- بررسی جنبه های کنترل اجتماعی مسجد:

کنترل اجتماعی، شامل فرایندی است که جریان تأثیرگذاری بر رفتار جامعه را بر عهده دارد تا همنوایی با هنجارهای گروه صورت گیرد. کنترل اجتماعی به دو صورت رسمی و غیررسمی است. کنترل رسمی در جریان همنوایی با هنجارهای اجتماعی بر اساس قوانین و مقرراتی که به وسیله دولت یا نیروی اجرایی انجام می گیرد؛ مثل نیروی انتظامی و امنیتی.

کنترل غیررسمی شامل کلیه امر و نهی هایی است که به فرد می شود تا بتواند با هنجارهای اجتماعی گروهی سازگار شود؛ مثل: خانواده، مسجد.

* نقش مسجد در کاهش جرم:

در طول تاریخ، بعضی از انسانها قوانین را زیر پا می گذارند و به حقوق دیگران تجاوز می کنند. در این میان پدیده ای به نام جرم مطرح می شود، جرم در مفهوم اجتماعی، همان ناهنجاری است که امنیت اجتماعی را تهدید می کند. مسجد، به عنوان یکی از مهمترین نهادهای دینی در تربیت افراد جامعه مؤثر است و ثمره این تربیت، کاهش جرم و ناهنجاری اجتماعی است.

* تأثیر مسجد در کاهش جرم افراد اهل مسجد:

افرادی که در مسجد حضور می یابند، با اثرپذیری از آموزشهای مسجد به شکل تربیتی می شوند که میزان جرم در آنان کاهش یابد. جنبه های اثرگذاری مسجد این چنین است:

تقویت هویت دینی :

هویت دینی در درون انسان و با آفرینش او آمیخته است. با توجه به شاخص های هویت دینی، مسجد با فعالیت های مذهبی و آموزشهای بلندش، هویت دینی افراد اهل مسجد را تقویت می کند و این در حالی است که دین و معنویت بزرگترین مانع جرم و جنایت هستند که ضمانت اجرایی بالایی دارند. بی رغبتی به دنیا، فروتنی و... از شاخص های دینی و هویت هستند و نبودن این شاخص ها و دنیاپرستی و تکبر و خودخواهی به گونه ای از علل جرم است.

ایجاد موقعیت اجتماعی :

دست زدن به جرم، نشان دهنده عقده روانی در اجتماع است که نشانگر نداشتن پایگاه اجتماعی است. بنابراین افراد اهل مسجد جایگاه مناسبی دارند و همه با احترام به آنان می نگرند و این پایگاه اجتماعی باعث می شود که توقع مردم از آنان بالا رود و آنان الگوی اخلاقی بشوند و به خاطر این جایگاه افراد مسجد نمی توانند از قانونهای اجتماعی سرپیچی کنند.

تأثیر مسجد در کاهش جرم افراد غیر مسجدی :

اگر فعالیت های مسجد گسترده باشد و به اجرای اعمال دینی داخل مسجد محدود نشود، مسجد بر افراد غیر مسجدی نیز اثر می گذارد و از کارهای خلاف آنان جلوگیری می کند. این فعالیتها چنین است:

الف) گروههای امر به معروف و نهی از منکر :

اگر فعالیت های مسجد گسترده باشد، با تشکیل گروههای امر به معروف و نهی از منکر می توان جرم و جنایت را دستکم در محله ای که مسجد در آن قرار دارد کنترل کرد.

ب) پایگاه بسیج :

پایگاه بسیج برای برخورد قانونی و قاطعانه با مجرمان و تأمین امنیت در محله ای که مسجد در آن قرار دارد مؤثرند. گشتهای شبانه و اعضای فعال بسیج، محیط ناامنی برای مجرمین ایجاد می کند و نقش مهمی در کاهش جرم دارند.

ج) فعالیت های فرهنگی :

فعالیت های فرهنگی مسجد، مثل کتابخانه و مسابقه های فرهنگی و علمی و ورزشی در افزایش سطح فرهنگی جامعه و کاهش جرم مؤثر است. این فعالیتها با برپا کردن اوقات فراغت و جهت دهی به بینش افراد، یک نظام اجتماعی امن را فراهم می کند.

5- آثار خانوادگی :

خانواده، کوچکترین واحد اجتماع و عامل تعیین کننده شکل گیری نظام اجتماعی است. عوامل انگیزش و رفتاری گوناگونی بر قوت و پایداری خانواده و اعضای آن مؤثر است و مسجد سبب استحکام آن می شود.

* ایجاد فضای معنوی:

فضای منزل در تربیت فرزندان و نظام ارزشی خانواده مؤثر است. اگر فضای منزل به سمت ارزشهای واهی و دور از معنویت پیش رود، خانواده دچار بحران می شود. فضای حاکم بر خانواده اهل مسجد معمولاً معنوی است. اهل مسجد به عبادت مشغولند و به تقوای خود می افزایند و این تقوا در نتیجه تعالیم اسلامی مسجد ایجاد می شود که خانواده را مستحکم و پایدار می گرداند.

نقش مساجد در مقابله با تهاجم فرهنگی

امروز دشمن با دقت وتاملی که روی این مراکز داشته نقش اساسی مساجدرا در بیمه نمودن جوانان در مقابل هجمه های فرهنگی آنها به خوبی احساس کرده است.لذا با برنامه ریزی روی عقائدوباورهای دینی جوانان  با شبهه افکنی وفرقه سازیهای متفاوت سعی وتلاش در تضعیف نمودن این جایگاه وکم رنگ نمودن حضور جوانان در این مراکز را دارد.اینجاست که نقش مساجد در خنثی سازی توطئه های دشمنان نمود پیدا می کند.

تلاش های قابل تاملی دراین راستادر سنگر مسجد صورت گرفته و می گیرد که هنوز هم جا دارد که گام های بلندتری برداریم. اگر بتوانیم جایگاه مسجد را با زندگی مردم و به ویژه با بهترین ثانیه های زندگی جوان پیوند بدهیم، به جایگاه واقعی و اثرگذار مسجد در این زمینه رسیده ایم.با توجه به نقش مساجد در انجام فعالیتهای دینی واعتقادی وهمچنین خنثی سازی توطئه های دشمنان ذیلا به شاخصه های نقش مسجد در مقابله با تهاجم فرهنگی می پردازیم.

الف:مستحکم نمودن ارتباط باخداوند متعال:

 خیلی از بچه ها در ابتدا برای با دوستان بودن وارد نشست های مسجدی می شوند و وقتی مسیر رشد را پیمودند هرگز حاضر نمی شوند ارتباطشان را با مساجد تا پایان عمر قطع کنند. از انگیزه ملاقات با دوستان به انگیزه ملاقات با خدا می رسند و همه چیزشان رنگ خدایی می گیرد. با شکل گیری چنین ارتباط مستحکمی محال است که دشمنان بتوانند به اهداف خودشان دست بیابند.

ب:آموزش افراد تاثیر گذار ومبلغ دینی

 نوجوان و جوانی که در مسجد آموزش می بیند از یک سو خانواده خود را تحت تاثیر قرار داده و از سوی دیگر با ورود به اجتماع می تواند به پشتوانه اندیشه مذهبی، در کانال های مختلف به ویژه در عرصه فرهنگی تاثیرگذار ظاهر شود.

پ:تجربه آموزی در عرصه فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی درفضای معنوی

بابه کارگیری استعدادهای جوان مسجدی در عرصه فعالیتهای فرهنگی واجتماعی از قبیل کار در نشریات در قالب کانونهای فرهنگی ودیگر مسئولیتهای فرهنگی مساجد امروزازاینگونه افراد در ردیف افراد متعهد ومتخصص   می توان بهره برد. هرچه قدر بتوانیم در مسجد سرمایه گذاری کنیم، در اصل توانسته ایم که ریشه های بنیادی ، اعتقادی وباورهای دینی را مستحکم کنیم

ت: پرورش افرادمستعد ومتخصص ،متعهد در فضای معنوی مسجد

نقش مسجد را در غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان نمی توان انکار کرد در این زمینه میتوان با صرف هزینه کمتری درمساجد به نوجوانان وجوانان به ویژه در ایام فراغتشان هنرهایی آموخت که برای گذران زندگی آینده شان مؤثر باشد. به این ترتیب نوعی اشتغال آموزی ایجاد می شود که از بیکاری در ایام اوقات فراغت جلوگیری وبا آموختن هنرهای متفاوت جوان آماده برای خدمت در سنگرهای مختلف باشد.

ث:مستحکم نمودن اعتقادات ومبارزه با فرقه سازی دشمنان

    تولید وانتشار شبهات دینی به ویژه در بین جوانان، فرقه سازی و ایجاد تردید در باورها ازطرق مختلف به ویژه ازطریق سایت ها و... ازجمله شیوه های مرسوم فعلی در میدان تهاجم فرهنگی است.

باتوجه به اینکه اینگونه هجمه ها از یک طرف تهدید واز طرف دیگر فرصت هستندلذاباجوابگوی دقیق وقانع کننده این گونه هجمعه ها تبدیل به فرصت میشوند در غیر اینصورت تهدید هستند که مساجدبا برگزاری جلسات ،گفتمانهاواستفاده از علما بهترین پایگاه در تیدیل این تهدیدها به فرصت میباشند.

آنـچـه مـسـلـم است، این است که دشمن، تهاجم خود را از جبهه فرهنگى شروع کرده و در حال گـسـتـرش اسـت.

اگـر اقدام شایسته صورت نگیرد, قطعا این غده سرطانى به تمام پیکره ایران اسـلامـى سـرایت مى کند و این دود سیاه که از شعله هاى آتش خانمانسوز فرهنگ غرب برخاسته هـمـه جـا گسترش مى یابد و با سایه شوم خود, مانع از تجلى نور فرهنگ انقلابى اسلامى خواهد شـد, لـذا هـمان گونه که هنگام تهاجم نظامى خود را آماده دفاع و فداکارى مى کنیم، در جبهه فـرهـنـگى هم باید با تمام امکانات به دفاع و دفع فرهنگ دشمن بپردازیم ,وگرنه سنگرها را یکى بـعد از دیگرى از دست خواهیم داد و زمانى به خود مى آییم که کار از کار گذشته است، از این رو در این قسمت به بعضى از راه هاى مبارزه با تهاجم فرهنگى اشاره مى کنیم.

1. تالیف کتاب هاى مفید:

چـون کـه دشـمـن از مرزهاى فرهنگى حمله کرده، باید با سلاح فرهنگ با او مقابله کنیم.

تالیف کتاب هاى مفید و مورد احتیاج جوانان با نظر به مسائل روز و سبک نوین، مى تواند مفید و سازنده باشد, همان گونه که مرحوم شهید مطهرى در جبهه فرهنگى براى دفاع از فرهنگ اصیل اسلامى بـه چـنـین کارى دست زدند.زمانى که اسلام را مخالف حقوق زن مى دانستند و بر مسائلى مانند مـهـر, ازدواج موقت، حق طلاق، تعدد زوجات و ب اشکال مى کردند و آن را هماهنگ با مقتضیات زمـان نـمـى دانـسـتـند. ایشان کتاب نظام حقوق زن در اسلام نوشتند.

آن گاه که عده اى براى رسیدن به اهداف حیوانى خویش، حجاب را مانع آزادى و فعالیت زن مى دانستند و جاهلان، منکر ضرورت حجاب از نظر قرآن مى شدند, ایشان کتاب مسئله حجاب را تالیف کردند.

زمـانى که عده اى از روشنفکران مسلمان در تبیین جهان بینى اسلامى، تحت تاثیر بعضى مکاتب، راه افراط پیمودند, ایشان کتاب مقدمه اى بر جهان بینى اسلامى در هفت بخش به رشته تحریر در آوردنـد.

هـمچنین کتابهاى عدل الهى، اصول فلسفه و روش رئالیسم و سایر کتاب هاى ایشان در واقع در دفاع از فرهنگ اسلامى در مقابل تهاجم هاى فرهنگى به نگارش در آمد.

پس یکى از راه هاى مقابله با تهاجم فرهنگى، تالیف کتاب ها و مقالات سازنده و مفید است.

2. نظارت عمومى :

دومـیـن راه مـقابله با تهاجم فرهنگى، نظارت عمومى است ,که دین آن را امر به معروف و نهى از مـنـکـر نـامیده است.

قطعا اگرجامعه اى در برابر منکرها و ترویج فرهنگ بیگانه حساس باشد وبا مـشـاهـده نابسامانى ها تذکرهاى لازم را به افراد ناآگاه بدهد مى تواند نقش بسیار مهمى در دفع تـهـاجم هاى فرهنگى داشته باشد.البته این کار, چون که از اهمیت بسزایى برخوردار است ,کسانى کـه امـر به معروف یا نهى از منکر مى کنند, باید صددرصد باسعه صدر و روش پسندیده به چنین کارى پردازند.

قرآن کریم عزت و شرافت مسلمانان را در گرو سه اصل مى داند و مى فرماید: کنتم خیر امة اخرجت للناس, تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر وتومنون بالله, شـمـا بـهـترین امتى هستید که به جهانیان عرضه شده، زیرا امر به معروف و نهى از زشتى ها مى کنید و ایمان به خدا دارید.

امـر بـه نـیکى ها و نهى از زشتى ها به اندازه اى مهم و اساسى است که مى توان گفت : تمام انبیاى الـهـى براى اجراى این دو اصل مبعوث شده اند, زیرا همه پیامبران مردم را به توحید, خداپرستى، تقوا, عدالت، احسان دعوت مى کردند (امر به معروف ) و مردم را از شرک، بت پرستى، خودپرستى، فساد, ظلم برحذر مى داشتند (نهى از منکر), لذا اگر جامعه اى از این دو اصل سرنوشت ساز دست کشید, موج فساد, کشتى سعادت آنها را در هم مى کوبد و در لجنزار بدبختى فرو مى برد.

3. تشکیل جلسات مذهبى :

تشکیل جلسات مذهبى در مساجد, پایگاه هاى مقاومت و تکایا و آشنا کردن جوانان با قرآن، معارف اسـلامـى، تـاریـخ انـبـیا و امامان، برگزارى مجالس سوگوارى و میلاد, سخنرانى و خطابه هاى مـذهـبـى، بـیـان تفسیر و معانى قرآن، اعتقادها و جهان بینى ها مى تواند عامل مهمى در مقابل با تـهـاجـم فـرهنگى به حساب آید, زیرا عامل گرایش بسیارى از جوانان به آداب و فرهنگ غربى و بـیگانه، نداشتن آشنایى با تعلیمات مذهبى و فرهنگ اصیل اسلامى است.

اگر تعلیمات و معارف اسلامى با نظر به نیازمندى هاى زمان و مسائل مورد نیاز جوانان با سبک زیبا و دلپذیر و استدلالى تـدریـس شـود و بعضا به صورت سوال ها و مسابقه هاى فرهنگى ـ مذهبى طرح و بیان شود, قطعا نـقـش مهمى در گرایش جوانان به ارزش هاى اسلامى و فاصله گرفتن آنان از ارزش هاى غربى دارد.

4. استفاده از فیلم و تئاتر:

از دیـگـر راه هـاى مـقابله با تهاجم فرهنگى استفاده از هنر مخصوصا فیلم و تئاتر است.

هنر همان گونه که مى تواند در خدمت فرهنگ بیگانه و عامل انحطاط جوانان باشد, مى تواند در مسیر الهى و در خـدمـت نـسـل جـوان قـرار گـیـرد.

از این رو ما از هنرمندان عزیز مى خواهیم سعى کنند فیلم هایى بسازند و صحنه هایى به نمایش درآورند که جنبه مذهبى و اخلاقى و ارزشى و فرهنگى داشـتـه باشد و روح تعهد در انسان ها بدمد, زیرا بسیارى از جریان هایى که در کتاب ها است اگر جـنـبه تصویرى و تجسمى به خود گیرد, قطعا اثرهاى آن در نسل جوان بیشتر و عمیق تر خواهد بـود و هـرگـز از صـفـحه ذهنشان پاک نخواهد گشت و تجربه، این واقعیت را ثابت کرده است، بنابراین بر هنرمندان متعهد کشورمان فرض است که در این موقع حساس از هنر خویش استفاده نمایند و آن را در خدمت ارزش ها و مبارزه با تهاجم فرهنگى به کار گیرند.

با فیلم و تئاتر مى توان تـاریـخ اسـلام و زندگانى پیشوایان مذهبى و تاریخ شخصیت هاى انقلابى و جانبازى هاى شهدا و رزمندگان و الگوهاى برجسته فرهنگى را به نمایش در آورد و نسل جوان را با فرهنگ خودى آشنا ساخت و به آنان آموخت که :

آب در کوزه و ما تشنه لبان مى گردیم ----- یار در خانه و ما گرد جهان مى گردیم

5. توجه به مسجد و نماز

از آن جا که نماز نقش بسیار مهمى در دورى انسان از فساد و تباهى دارد, مى تواند یکى از راه هاى مـقـابـله با تهاجم فرهنگى به حساب آید.

قطعا اگر جوانان ما با مسجد و نماز انس بگیرند و لذت ارتباط با خدا و عالم غیب را درک کنند, هیچ گاه حاضر نمى شوند خود را به لذت هاى حرام آلوده نمایند.

نماز انسان را مى سازد, روح را تزکیه مى کند, قباحت منکرها را آن گونه که هست به آدمى نشان مى دهد, موجب ریزش باران رحمت و هدایت بر سرزمین روح مى گردد, آدمى را از فساد و زشتى ها باز مى دارد, نقشه هاى شیطان را نقش بر آب مى کند و انسان را بر هواهاى نفسانى مسل ط مى نماید: ان الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنکر, همانا نماز انسان را از فحشا و زشتى ها باز مى دارد.

از ایـن رو جـوانـان عـزیز باید سعى کنند ارتباط خود را با مسجد, نماز, و نماز جمعه قطع نکنند و تلاش نمایند نماز را به موقع بخوانند تا لذت ذکر الهى و ارتباط با مبدا هستى که در خور مقایسه با هیچ لذتى نیست درک کنند و دست اندرکاران امور فرهنگى کشور باید زمینه ارتباط جوانان را با مـسـجـد و نـماز فراهم کنند تا از آسیب تهاجم فرهنگى در امان بمانند, زیرا دشمنان هنگامى به تـهاجم فرهنگى خود امیدوار هستند که بدانند جوانان یک کشور از مسجد, نماز و معنویت فاصله گرفته اند.

ثبت دیدگاه