Masjedpajoh.ir
Masjedpajoh.ir
Masjedpajoh.ir
نقش مساجد در مقابله با تهاجم فرهنگی
دو شنبه, 06 بهمن 1399

مسجد و مبارزه با تهاجم فرهنگی:

یکی از رایجترین تهاجم سریع برای دستیابی به اهداف استعماری، تهاجم فرهنگی است که بدون هیچ لشکرکشی انجام میشود و کشور مهاجم بههدف خود میرسد. مسجدها به عنوان مهمترین پایگاه تبلیغ و آموزش دینی، در مبارزه با این تهاجم وظیفهای سنگین بر عهده دارند.

ایجاد شناخت نسبت به فرهنگ خودی:

برای دفاع از یک فرهنگ، شناخت آن لازم است. مسجد با آموزش فرهنگ دینی، شناخت لازم را برای مسلمانان ایجاد میکند تا قدر فرهنگشان را بدانند. این شناخت، خودباوری لازم برای دفاع از فرهنگ مهاجم را ایجاد میکند.

 در سایه این آموزشهاست که تعهد مسلمانان افزایش مییابد و سلاح کارگشایی به نام غیرت دینی در مبارزه با تهاجم فرهنگی ایجاد میشود.

روشنگری نسبت به تهاجم فرهنگی:

یکی از عوامل مهم موفّقیت در مبارزه با تهاجم فرهنگی، شناخت جریان تهاجم، شیوههای گونههای تهاجم و راههای مبارزه با تهاجم است. یکی از مهمترین فعالیتهای مسجد در جریان مبارزه با تهاجم فرهنگی، آگاه کردن مسلمانان از تهاجم فرهنگی و گونههای آن و راههای جلوگیری از آن است.

تشکلهای مذهبی، از بهترین ابزارهای روشنگری فرهنگی هستند که به خوبی میتوانند راه مبارزه را ترسیم کنند و مسجد، پایگاهی از مجلسهای مذهبی است و در این جلسهها، مسلمانان از وضعیت سیاسی و تهاجم فرهنگی دشمن باخبر میشوند.

معماری:

معماری یکی از نمودهای فرهنگی است که در مساجد کشور اسلامی یافت میشود تا آنجایی که یکی از راههای شناخت فرهنگ و تمدّن مسلمانان در هر دورهای کاوش در آفرینش های هنری است که در ساخت و ساز مسجد به کار رفته است. این معماری ها علاوه بر جنبه معنوی، از نظر فرهنگی اهمّیت دارد.

بررسی آثار سیاسی مسجد:

امروزه مسائل سیاسی، یکی از مهمترین مباحث در سطح جهانی است که بر مسائل اقتصادی، فرهنگی و نظامی اثر گذاشته است. در این میان، باید مساجد را به عنوان یک نهاد سیاسی پویا در جامعه اسلامیبه شمار آورد. اینک برخی از جنبههای سیاسی را بررسی میکنیم:

تحلیل مسائل سیاسی برای افکار عمومی:

بیشک افکار عمومی حجم گسترده ومؤثری را در جامعه تشکیل میدهند و بر جریانهای سیاسی کشور بسیار اثر میگذارند. جهتدهی و هدایت این توده بزرگ در سلامت جامعه و سرعتدهی آن به سمت پیشرفت، نقش تعیین کنندهای دارد.

مسجد، به عنوان پایگاه اجتماع مسلمانان و خواص جامعه، همچون امام جماعت، فضای مناسبی برای روشن کردناندیشه مردم است.

پیامبر، در زمان خود وقتی ناهنجاری ملاحظه میکرد در مسجد حضور مییافت و با ایراد سخنرانی به روشن ساختن افکار عمومی میپرداخت و این سخنرانی معمولاً پس از نماز جماعت انجام می گرفت.

همچنین در جریان کربلا میتوان انحراف افکار را ملاحظه کرد و مسجد در این برهه حساس ازتاریخ اسلام نیز خودنمایی میکند. سخنان امام سجاد در مسجد کوفه از این قبیل است.

نقش مسجد در نهضت اسلامی:

مسجد با ایجاد روحیه انقلابی،زمینه مساعدی برای شکلگیری نهضتهای اسلامیبر قدرتهای ضد دینی به وجود می آوردند. در طول تاریخ، یعنی درزمان پیامبر و بعد از آن در قرن هشتم هجری نهضت سربداران، نهضت مشروطه و جنبش تنباکو از مسجدها رشد یافت و در طول تاریخ اسلامینیز مساجد خاستگاه تظاهرات مردمیبرضد طاغوت بود و به حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران انجامید.

کارکرد نظامی مسجد:

از آغاز پیدایش مسجد در اسلام، این مکان پایگاهی برای فعالیت عبادی- سیاسی، اجتماعی و نظامی مسلمانان بوده است. حرکتهای جهادی پیامبر همیشه از مسجد صورت می گرفت. مسجد، در بسیج عمومینیروها برای شرکت در جنگ نیز نقش مؤثری دارد؛ مثل فعالیت در پشتیبانی از رزمندگان 8 سال دفاع مقدّس.

نقش مسجد در وحدت اجتماعی مسلمانان:

یکی از نیازهای اساسی جامعه اسلامی، همبستگی نیروهای مسلمانان بر محور دستورهای الهی است. وحدت از یک سو به اسباب و عواملی نیاز دارد تا هر چه بیشتر پایدار شود و از سوی دیگر، نیازمند مکانی است که در آن حضور یابد، تا دسیسههای دشمنان پیدا و ناپیدا را نقش بر آب کند.

برای رسیدن به این هدف، مسجد در جامعه اسلامینقش اساسی دارد. مسجد، کانونی است که همه نوع قشر، چه فقیر و غنی در آن در یک صف واحد می ایستند و نماز می خوانند و هر روزه مسجد از یکسو، دلهای مسلمانان را نیرو میبخشد و از سوی دیگر سبب میشود تا دشمنان دین، یعنی آنان که به انتظار تفرقه و پراکندگی مسلمانان نشستهاند، ناامید شوند.

بررسی آثار اقتصادی در مسجد:

امروزه مسائل اقتصادی، مهم ترین مسائل دولت و افکار عمومی است که بر سلطه سیاسی، فرهنگی، نظامیکشورها مؤثر است. مسجد،یکی از نهادهای دینی است که جنبههای اقتصادی نیز دارد. در اینجا این جنبهها را بررسی میکنیم:

الف) کاهش کنترل، کاهش هزینه:

مسجد به عنوان کانون دینی، حس خداباوری را در اهل مسجد بارور میکند. به آنها می فهماند که خدا در تمام مراحل بر کارهای آنان نظارت دارد. کاهش گسترده نظارت و کنترل رسمی در سطح اجتماعی به ابعاد کلان اقتصادی مؤثر است و با کاهش هزینههایی که دولت صرف نظارت بر نیروی اجرایی میکند همراه است.

ب) فقرزدایی:

فقر یکی از مباحث عمده اقتصادی است که نشانه ضعف مدیریتی و اقتصادی است. مسجد از دو راه می تواند بر براندازی فقر کمک کند:

الف)مالیات رسمی:

زکات و خمس، دو نوع مالیاتی هستند که از آنها میتوان برای زدودن فقر در سطح جامعه کمک گرفت. مسجد با تقویت دینداری، نمازگزاران را به شیوه اسلامی تربیت میکند و در نتیجه با پرداخت خمس و زکات به فقیران مسلمان کمک میکنند.

ب) انفاق:

انفاق و صدقه یکی از ارزشهای اسلامی است که نقطه مقابل ثروتاندوزی است. با قرار دادن صندوق صدقه و کمک به فقیران در مسجد و جمعآوری کمک های نمازگزاران، گام مهمی در زدودن فقر، برداشته میشود.

ج) ایجاد صندوق قرض الحسنه:

اهل مسجد می توانند با تشکیل صندوق قرض الحسنه، کارآیی اقتصادی نیز داشته باشند. این کار افزون بر شکوفایی مسجد، با تقویت سنت مذهبی قرض (وام) در برطرف کردن مشکلات اقتصادی مردم نیز مؤثر است.

د) بررسی جنبههای کنترل اجتماعی مسجد:

کنترل اجتماعی، شامل فرآیندی است که جریان تأثیرگذاری بر رفتار جامعه را بر عهده دارد تا همنوایی با هنجارهای گروه صورت گیرد. کنترل اجتماعی به دوصورت رسمی و غیررسمی است.

کنترل رسمی در جریان همنوایی با هنجارهای اجتماعی براساس قوانین و مقرراتی که به وسیله دولت یا نیروی اجرایی انجام می گیرد؛ مثل نیروی انتظامی و امنیتی.

کنترل غیررسمیشامل کلیه امرو نهی هایی است که به فرد میشود تا بتواند با هنجارهای اجتماعی گروهی سازگار شود؛مثل: خانواده، مسجد.

 نقش مسجد در کاهش جرم:

 بعضی از انسانها، دانسته یا به غفلت قوانین را زیر پا می گذارند و به حقوق دیگران تجاوز میکنند. در این میان پدیده ای به نام جرم مطرح میشود، جرم در مفهوم اجتماعی، همان ناهنجاری است که امنیت اجتماعی را تهدید میکند.

مسجد، به عنوان یکی از مهمترین نهادهای دینی در تربیت افراد جامعه مؤثر است و ثمره این تربیت، کاهش جرم و ناهنجاری اجتماعی است.

تأثیر مسجد در کاهش جرم افراد اهل مسجد:

افرادی که در مسجد حضور مییابند، با اثرپذیری از آموزشهای مسجد به شکلی تربیتی میشوند که میزان جرم در آنان کاهش یابد. جنبههای اثرگذاری مسجد این چنین است:

•تقویت هویت دینی:

هویت دینی در درون انسان و با آفرینش او آمیخته است. با توجّه به شاخصهای هویت دینی، مسجد با فعالیتهای مذهبی و آموزشهای بلندش، هویت دینی افراد اهل مسجد را تقویت میکند و این در حالی است که دین و معنویت بزرگترین مانع جرم و جنایت هستند که ضمانت اجرایی بالایی دارند.

بی رغبتی به دنیا، فروتنی و... از شاخصهای دینی و هویت مسلمانند و نبودن این شاخص ها و دنیا پرستی و تکبّر و خودخواهی به گونهای از علل جرم است.

•ایجاد موقعیت اجتماعی:

دست زدن به جرم، نشاندهنده عقده روانی در اجتماع است که نشانگر نداشتن پایگاه اجتماعی است. بنابراین افراد اهل مسجد جایگاه مناسبی دارند و همه با احترام به آنان مینگرند و این پایگاه اجتماعی باعث میشود که توقع مردم از آنان بالا رود و آنان الگوی اخلاقی بشوند و به دلیل این جایگاه، افراد مسجد نمیتوانند از قانون های اجتماعی سرپیچی کنند.

• تأثیر مسجد در کاهش جرم افراد غیر مسجدی:

اگر فعالیتهای مسجد گسترده باشد و به اجرای اعمال دینی داخل مسجد محدود نشود، مسجد بر افراد غیر مسجدی نیز اثر می گذارد و از کارهای خلاف آنان جلوگیری میکند. این فعالیت چنین است:

الف) گروههای امر به معروف و نهی از منکر:

اگر فعالیتهای مسجد گسترده باشد، با تشکیل گروههای امر به معروف و نهی از منکر می توان از جرم وجنایت دست کم در محلهای که مسجد در آن قرار دارد جلوگیری کرد.

ب) پایگاه بسیج:

پایگاه بسیج برای برخورد قانونی و قاطعانه با مجرمان و تأمین امنیت در محلهای که مسجد در آن قرار دارد مؤثرند. گشتهای شبانه اعضای بسیج، محیط ناامنی برای مجرمین ایجاد میکند و نقش مهمی در کاهش جرم دارند.

ج) فعالیتهای فرهنگی:

فعالیتهای فرهنگی مسجد، مثل کتابخانه و مسابقههای فرهنگی و علمی و ورزشی در افزایش سطح فرهنگی جامعه و کاهش جرم مؤثر است. این فعالیتها با برپا کردن اوقات فراغت و جهتدهی به بینش افراد، یک نظام اجتماعی امن را فراهم میکند.

آثار خانوادگی:

خانواده، کوچکترین واحد اجتماع و عامل تعیین کننده شکلگیری نظام اجتماعی است. عوامل انگیزش و رفتاری گوناگونی بر قوت و پایداری خانواده و اعضای آن مؤثر است و مسجد سبب استحکام آن میشود.

ایجاد فضای معنوی:

فضای منزل در تربیت فرزندان و نظام ارزشی خانواده مؤثر است. اگر فضای منزل به سمت ارزشهای واهی دور از معنویت پیش رود، خانواده دچار بحران میشود. فضای حاکم بر خانواده اهل مسجد معمولاً معنوی است. اهل مسجد به عبادت مشغولند و به تقوای خود میافزایند و این تقوا در نتیجه تعالیم اسلامی مسجد ایجاد میشود که خانواده را مستحکم و پایدار می گرداند.

نقش مساجد در مقابله با تهاجم فرهنگی

امروز دشمن با دقّت و تأملّی که روی این مراکز داشته نقش اساسی مساجد را در بیمه نمودن جوانان در مقابل هجمههای فرهنگی آنها به خوبی احساس کرده است. لذا با برنامه ریزی روی عقاید و باورهای دینی جوانان با شبهه افکنی و فرقهسازیهای متفاوت سعی و تلاش در تضعیف نمودن این جایگاه و کمرنگ نمودن حضور جوانان در این مراکز را دارد. اینجاست که نقش مساجد در خنثی سازی توطئههای دشمنان، نمود پیدا میکند.

تلاش های قابل تأملّی در این راستا در سنگر مسجد صورت گرفته و میگیرد که جا دارد گامهای بلندتری برداریم. اگر بتوانیم جایگاه مسجد را با زندگی مردم و به ویژه با بهترین لحظات زندگی جوان پیوند بدهیم، به جایگاه واقعی و اثرگذار مسجد در این زمینه رسیدهایم.

با توجّه به نقش مساجد در انجام فعالیتهای دینی و اعتقادی و همچنین خنثیسازی توطئههای دشمنان در ادامه به شاخصههای نقش مسجد در مقابله با تهاجم فرهنگی میپردازیم.

الف: مستحکم نمودن ارتباط با خداوند متعال:

وقتی بچهها مسیر رشد را پیمودند هرگز حاضر نمیشوند ارتباطشان را با مساجد تا پایان عمر قطع کنند و از انگیزه ملاقات با دوستان به انگیزه ملاقات با خدا میرسند. همه چیزشان رنگ خدایی میگیرد. با شکلگیری چنین ارتباط مستحکمی محال است که دشمنان بتوانند به اهداف خودشان دست یابند.

ب:آموزش افراد تأثیرگذار و مبلّغ دینی

نوجوان و جوانی که در مسجد آموزش میبیند از یک سو خانواده خود را تحت تأثیر قرار داده و از سوی دیگر با ورود به اجتماع میتواند به پشتوانه اندیشه مذهبی، در کانالهای مختلف به ویژه در عرصه فرهنگی تأثیرگذار شود.

پ: تجربه آموزی در عرصه فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی در فضای معنوی

با به کارگیری استعدادهای جوان مسجدی در عرصه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی از قبیل کار در نشریات در قالب کانونهای فرهنگی و دیگر مسئولیتهای فرهنگی مساجد امروز، از این گونه افراد در ردیف افراد متعهد و متخصص می توان بهره برد. هر چقدر بتوانیم در مسجد سرمایهگذاری کنیم، در اصل توانستهایم که ریشههای بنیادی، اعتقادی و باورهای دینی را مستحکم کنیم.

ت:پرورش افراد مستعد، متخصص و متعهد در فضای معنوی مسجد

نقش مسجد در غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان را نمی توان انکار کرد. در این زمینه میتوان با صرف هزینه کمتری در مساجد به نوجوانان و جوانان بویژه در ایام فراغتشان هنرهایی آموخت که برای گذران زندگی آینده شان مؤثر باشد. به این ترتیب نوعی اشتغال آموزی ایجاد میشود که از بیکاری در ایام اوقات فراغت جلوگیری میکند و با آموختن هنرهای متفاوت، جوان آماده برای خدمت در سنگرهای مختلف میشود.

ث: مستحکم بودن اعتقادات مبارزه با فرقه سازی دشمنان

انتشار شبهات دینی به ویژه در بین جوانان، فرقه سازی و ایجاد تردید در باورها از طرق مختلف به ویژه از طریق سایتها و... از جمله شیوههای مرسوم فعلی در میدان تهاجم فرهنگی است.

با توجّه به اینکه اینگونههجمهها تهدید به شمار میرود. لذا با جوابگویی دقیق و قانع کننده اینگونه هجمهها تبدیل به فرصت میشوند که مساجد با برگزاری جلسات، گفتمانها و استفاده از علما بهترین پایگاه در تبدیل این تهدیدها به فرصت باشند.

آنچه مسلم است، این است که دشمن، تهاجم خود را از جبهه فرهنگی شروع کرده و در حال گسترش است.

اگر اقدام شایسته صورت نگیرد،قطعاً این غده سرطانی به تمام پیکره ایران اسلامی سرایت میکند و این دود سیاه که از شعلههای آتش خانمان سوز فرهنگ غرب برخاسته، همه جا گسترش مییابد و با سایه شوم خود، مانع از تجلی نور فرهنگ انقلابی اسلامی خواهد شد، لذا همان گونه کههنگام تهاجم نظامی خود را آماده دفاع و فداکاری میکنیم، در جبهه فرهنگی هم باید با تمام امکانات به دفاع و دفع فرهنگ دشمن بپردازیم، وگرنه سنگرها را یکی بعد از دیگری از دست خواهیم داد و زمانی به خود میآییم که کار از کار گذشته است،از این رو در این قسمت به بعضی از راههای مبارزه با تهاجم فرهنگی اشاره میکنیم.

1.تألیف کتاب های مفید:

چون که دشمن از مرزهای فرهنگی حمله کرده، باید با سلاح فرهنگ با او مقابله کنیم.

تألیف کتابهای مفید و مورد احتیاج جوانان با توجه و عنایت به مسائل روز و به سبک نوین، میتواند مفید و سازنده باشد، همانگونه که شهید مطهری درجبهههای فرهنگی برای دفاع از فرهنگ اصیل اسلامی به چنین کاری دست زدند. زمانی که دشمنان اسلام را مخالف حقوق زن میدانستند و بر مسائلی مانند مهر، ازدواج موقت، حق طلاق، تعدّد زوجات اشکال میکردند و آن را هماهنگ با مقتضیات زمان نمیدانستند. ایشان کتاب نظام حقوق زن در اسلام را نوشتند.

آنگاه که عدهای برای رسیدن به اهداف حیوانی خویش، حجاب را مانع آزادی و فعالیت زن میدانستند و جاهلان، منکر ضرورت حجاب از نظر قرآن میشدند، ایشان کتاب مسئله حجاب را تألیف کردند.

زمانی که عده ای از روشنفکران مسلمان در تبیین جهان بینی اسلامی، تحت تأثیر بعضی مکاتب، راه افراط پیمودند، ایشان کتاب مقدمهای بر جهان بینی اسلامی را در هفت بخش به رشته تحریر درآوردند.

همچنین کتابهای عدل الهی، اصول فلسفه و روش رئالیسم و سایر کتابهای ایشان در واقع در دفاع از فرهنگ اسلامی در مقابل تهاجم های فرهنگی به نگارش درآمد.

پس یکی از راههای مقابله با تهاجم فرهنگی، تألیف کتابها و مقالات سازنده و مفید است.

2. نظارت عمومی:

دومین راه مقابله با تهاجم فرهنگی، نظارت عمومی است، که دین آن را امربه معروف و نهی از منکر نامیده است.

قطعاً اگر جامعهای در برابر منکرها و ترویج فرهنگ بیگانه حساس باشد و با مشاهده نابسامانی ها تذکر های لازم را به افراد ناآگاه بدهد می تواند نقش بسیار مهمی در دفع تهاجم های فرهنگی داشته باشد. البته این کار، چون از اهمّیت بسزایی برخوردار است،کسانی که امر به معروف و نهی از منکر میکنند، باید صد درصد با سعه صدر و روش پسندیده به چنین کاری بپردازند.

قرآن کریم عزت و شرافت مسلمانان را در گرو سه اصل میداند و میفرماید: «کنتم خیر امه اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر و تؤمنون بالله،» شما بهترین امتی هستید که به جهانیان عرضه شده، زیرا امر به معروف و نهی از زشتی ها میکنید و ایمان به خدا دارید.

امر به نیکیها و نهی از منکر به اندازهای مهم و اساسی است که میتوان گفت: تمام انبیای الهی برای اجرای این دو اصل مبعوث شدهاند، زیرا همه پیامبران مردم را به توحید، خداپرستی دعوت میکردند و از فساد و ظلم برحذر می داشتند (نهی از منکر)، لذا اگرجامعهای از این دواصل سرنوشت ساز دست کشید،، موج فساد، سعادت آنها را در هم میکوبد و در لجنزار بدبختی فرو میبرد.

3. تشکیل جلسات مذهبی:

تشکیل جلسات مذهبی در مساجد، پایگاههای مقاومت و تکایا و آشنا کردن جوانان با قرآن، معارف اسلامی، تاریخ انبیا و امامان، برگزاری مجالس سوگواری و میلاد، سخنرانی و خطابههای مذهبی، بیان تفسیر و معانی قرآن، اعتقادها و جهانبینیها میتواند عامل مهمی در مقابله با تهاجم فرهنگی به حساب آید، زیرا عامل گرایش بسیاری از جوانان به آداب و فرهنگ غربی و بیگانه، نداشتن آشنایی با تعلیمات مذهبی و فرهنگ اصیل اسلامی است.

اگر تعلیمات و معارف اسلامیبا توجه به نیازمندی های زمان و مسائل مورد نیاز جوانان با سبک زیبا و دلپذیر استدلالی تدریس شود و بعضاً به صورت سؤال ها و مسابقههای فرهنگی- مذهبی طرح و بیان شود، قطعاً نقش مهمی در گرایش جوانان به ارزش های اسلامی و فاصله گرفتن آنان از ارزش های غربی دارد.

4. ازدیگر راههای مقابله با تهاجم فرهنگی استفاده از هنر مخصوصاً فیلم و تئاتر است.

هنر همان گونه که می تواند در خدمت فرهنگ بیگانه و عامل انحطاط جوانان باشد، می تواند در مسیر الهی در خدمت نسل جوان قرارگیرد.

از این رو ما از هنرمندان عزیز میخواهیم سعی کنند فیلمهایی بسازند و صحنههایی به نمایش درآورند که جنبه مذهبی و اخلاقی و ارزشی و فرهنگی داشته باشد و روح تعهد در انسان ها بدمد، زیرا بسیاری از جریانهایی که در کتابها است اگر جنبه تصویری و تجسمیبه خود گیرد، قطعاً اثرهای آن در نسل جوان بیشتر و عمیقتر خواهد بود و هرگز از صفحه ذهنشان پاک نخواهد گشت و تجربه، این واقعیت را ثابت کرده است.

 بنابراین بر هنرمندان متعهد کشورمان فرض است که در این موقع حساس از هنر خویش استفاده کنند و آن را در خدمت ارزش ها و مبارزه با تهاجم فرهنگی به کار گیرند.

با فیلم و تئاتر می توان تاریخ اسلام و زندگانی پیشوایان مذهبی و تاریخ شخصیتهای انقلابی و جانبازی های شهدا و رزمندگان و الگو های برجسته فرهنگی را به نمایش درآورد و نسل جوان را با فرهنگ خودی آشنا ساخت و به آنان آموخت که:

آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم

یار در خانه و ما گرد جهان می گردیم

5. توجّه به مسجد و نماز

از آنجا که نماز نقش بسیار مهمی در دوری انسان از فساد و تباهی دارد، میتواند یکی از راههای مقابله با تهاجم فرهنگی به حساب آید.

قطعاً اگر جوانان ما با مسجد و نماز انس بگیرند و لذّت ارتباط با خدا و عالم غیب را درک کنند، هیچ گاه حاضر نمیشوند خود را به لذّتهای حرام آلوده نمایند.

نماز انسان را میسازد، روح را تزکیه میکند، قباحت منکرها را آنگونه کههست به آدمینشان میدهد، موجب ریزش باران رحمت و هدایت بر سرزمین روح میشود، آدمیرا از فساد و زشتیها باز میدارد، نقشههای شیطانی را نقش بر آب میکند و انسان را بر هواهای نفسانی مسلّط مینماید: «ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر،» همانا نماز انسان را از فحشا و زشتیها باز می دارد.

از این رو جوانان عزیز باید سعی کنند ارتباط خود را با مسجد، نماز و نمازجمعه قطع نکنند و تلاش نمایند نماز را بخوانند تا لذّت ذکر الهی و ارتباط با مبدأ هستی را که در خور مقایسه با هیچ لذّتی نیست درک کنند و دستاندرکاران امور فرهنگی کشور باید زمینه ارتباط جوانان را با مسجد و نماز فراهم کنند تا از آسیب تهاجم فرهنگی در امان بمانند، زیرا دشمنان هنگامیبه تهاجم فرهنگی خود امیدوار هستند که بدانند جوانان یک کشور از مسجد، نماز و معنویت فاصله گرفتهاند.

 

ثبت دیدگاه