Masjedpajoh.ir
Masjedpajoh.ir
Masjedpajoh.ir
نقش مساجد در مقابله با جنگ نرم
شنبه, 14 تیر 1399

چکیده :

هدف از این مطالعه بررسی نقش مساجد در مقابله با جنگ نرم بوده است.مسجد یکی از شاخص ترین نمادهای جامعه اسلامی می باشد که از صدر اسلام تاکنون پایگاه تحولات مهمی در عرصه های گوناگون بوده است.با توجه به دشمنی تاریخی استکبار جهانی و ایادی آنان با دین اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران،امروزه شاهد بکارگیری  روش های جدید در مقابله با اسلام و میهن اسلامی خود هستیم.امپریالیسم غربی و لابی های صهیونیستی با بکارگیری تهدید نرم و بدنبال آن جنگ نرم سعی در نابودسازی سنگرهای معنوی و اندیشه های ناب اسلامی از طریق تبلیغات و جنگ رسانه ای،ایجاد شبهه در افکار و آرا،ایجاد یاس و نا امیدی در افراد،اختلاف افکنی،بی تفاوت کردن جوانان به مسائل مهم کشور و قرار دادن مردم در برابر مردم هستند. در این میان مساجد با ویژگیهای منحصر به خود می توانند در مقابله با این تهدیدات نقش بسیار موثری داشته باشند.تبیین اهداف و روشهای جنگ نرم توسط ائمه جمعه و جماعات،برگزاری نشست های هم اندیشی و گفتمان،راه اندازی و  تقویت کانون های فرهنگی و هنری مساجد،تجهیز کتابخانه مساجد،تشکیل کارگروه ها در حوزه های جنگ نرم و بهره گیری از افراد مطلع،تبیین ارزشهای و سنت های اسلامی،تقویت روحیه خودباوری و شکوفایی روح پرسش گری و جستجوگری در نوجوانان و جوانان، همگام کردن ائمه جماعات با تحولات روز و اطلاع از شیوه های نوین جنگ نرم از جمله کارکردهای مساجد در مقابل تهدیدات نرم می باشد.

واژگان کلیدی :مسجد،جنگ نرم،ناتوی فرهنگی،مهندسی فرهنگی

 

مقدمه

مسجد، از نمادهای استوار تمدن اسلامی در طول تاریخ بوده و ارزش و اعتبار خود را میان مسلمانان حفظ کرده است. آنچه از بررسی نقش مسجد در صدر اسلام بدست می آید، جامعیت مسجد در همه زمینه های عبادی سیاسی، فرهنگی، آموزشی، نظامی، قضایی و... بوده است و محور همه آنها امامت و پیشوایی در مسجد است که به عنوان مهم ترین مسأله در ساختار و پیکره این مکان مقدس مطرح است و کوچک ترین غفلت ولو جزئی، سرانجام به لوث شدن هدف کلی و پایمال گشتن مقصد نهایی خواهد شد. به دلیل ماهیت سیاسی دین اسلام، مسجد به عنوان کانون و محور فعالیت‌های دینی، سیاسی و اجتماعی، نقش مهمی در تاریخ پر فراز و نشیب اسلام داشته است. این نقش به ویژه در تشیع به علت سرنوشت ویژه و تاریخ پرحادثه‌ی آن و درگیری‌های فراوان آن با نظام‌های حاکم، از اهمیت بیشتری برخوردار است.           

مسجد، محل و پایگاهی برای عناصر ناراضی و انقلابی و مقری برای تجهیز و بسیج امکانات علیه حکام و امرای ظالم بوده است. سیر جنبش‌های سیاسی معاصر و نیز حرکت‌های انقلابی در قرون گذشته، نشان‌دهنده‌ی این واقعیت است که مسجد جایگاه بروز رفتارهای سیاسی مسلمین بوده است؛ امام علی علیه السلام می فرمایند "نشستن در مسجد در نزد من بهتر است از نشستن در بهشت؛ چرا که در نشستن در بهشت خشنودی من است و در نشستن در مسجد، رضایت پروردگارم. هر کس مسجدی را بزرگداشت و احترام کرد، در روز قیامت، پروردگار را خندان و شادان دیدار می کند و نامه عملش به دست راستش داده می شود". پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) مسجد را محلی برای آشنایی مومنین و نیز پرورش فکر و روح می دانست. در صدر اسلام  حضور مردم مسلمان هنگام نماز در مسجد، نشانه قدرت اسلام بود و توان مردمی، اجتماعی، سیاسی و نظامی مسلمانان را اثبات می کرد. مسجد، همواره نقش وحدت آفرینی را در جامعه اسلامی ایفا کرده است و اگر مسجدی چنین نقشی نداشت، مورد سرزنش پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم قرار می گرفت. مسجد ضرار، نمونه ای از این مسجد است که منافقان با هدف تفرقه انداختن میان مسلمانان ساختند و پیامبر به فرمان خداوند، مؤمنان را از حضور در این مسجد نهی فرمود.  با نگاهی به گذشته و حال شاهد آن هستیم دشمنان دین خدا، پیوسته در کمینند تا با دامن زدن به اختلاف ها و ایجاد تفرقه، یک پارچگی مسلمانان را از بین ببرند و راه نفوذ و تسلط خود را به درون آنها باز کنند. حضور پیروان مذاهب مختلف اسلامی اعم از شیعه و سنی در صفوف نماز، برهم زننده نقشه دشمن و مایه ناکامی آنها است. امام صادق علیه السلام می فرماید: «کسی که با برادران اهل سنت در صف اول، نماز جماعت بگزارد، همچون کسی است که پشت سر رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در صف اول نماز گزارده باشد.» با توجه به اهمیت موضوع و شیوه های و روشهای نوین دشمن در حمله به اسلام و بنیانهای آن  و استحاله ارزشهای اصیل اسلامی و از سوی دیگر تغییر شیوه جنگ دشمنان اسلام و ایران اسلامی از رویارویی مستقیم و ورود به عرصه جنگ نرم در این مطالعه برآن هستیم تا با بررسی ابعاد این مساله به تبیین اهمیت و نقش مساجد در امر مبارزه با تهدیدات نرم دشمن و خنثی نمودن آنها بپردازیم تا با استفاده از پتانسیل های موجود با قوت هر چه بیشتر دراین عرصه ظاهر شده و سربلند شویم.

اهمیت و نقش مسجد در اسلام

مسجد از آغاز نه تنها محل نیایش و عبادت، ذکر، وعظ و خطابه و تجمع مؤمنان در ساعات خاص بوده، بلکه محل ابلاغ احکام و دستورها و آموزه های دینی، جایگاه قضاوت و دادرسی، ستاد تبلیغات، و مرکزی برای رفع مشکلات مردم نیز بوده است. مسجد، محل گردهمایی مسلمانان و تجلی گاه پرشکوه انسجام و یک پارچگی ملت مسلمان است. مسجد، حافظ سلامت دین و جامعه است و نمایش وحدت و همدلی نمازگزاران، بقای اسلام را تضمین می کند. حضور نمازگزاران در مسجد، امید دشمنان اسلام را به ناامیدی بدل می سازد. مسجد، محل برافراشته شدن پرچم سپاه اسلام و اعزام آنان به جبهه های نبرد است. در صدر اسلام مسجد، جایگاه گفت وگو و مشورت در مورد مسائل نظامی بود. در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم ، هنگام جنگ احد، سربازان مسلح اسلام در مسجد ماندند. همچنین آن حضرت در آستانه جنگ احد، درباره چگونگی رویارویی با مشرکان قریش، در مسجد با یاران خود به تبادل نظر پرداخت. در صدر اسلام، مسجد پناه گاه مظلومان و محل رسیدگی به شکایت های مردم بود. در این دوران، تقریباً تمامی مسائل حقوقی و اختلاف های میان مردم که نیازمند رسیدگی بود، در مسجد حل و فصل می شد. قضاوت های امیرمؤمنان علی علیه السلام در دَکّة القضای مسجد کوفه و آغاز حکومت عدل گستر مهدی موعود از مسجدالحرام، نشان پیوند تاریخی مسجد و عدالت است. مسجد افزون بر محل برگزاری مراسم عبادی، محل دانش آموزی نیز به شمار می آمد. برای نمونه، پیامبر در مسجد، آیه های قرآن، احکام و معارف دین و حتی مسائل تاریخی را به مردم آموزش می داد. مطالبی که در این جلسه بیان می شد، با میزان توان فکری شنوندگان هماهنگ بود و جلسه ها پس از برخی نمازها، مانند صبح و شام که شمار بیشتری از مردم در مسجد حضور داشتند، برگزار می شد. افزون بر مسجدالنبی، در دیگر مسجدهای مدینه نیز جلسه های درس برقرار بود. مسجد، مقر حاکمیت و پایگاه فرماندهی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله وسلم در مدینه بود. پایه های اساسی حکومت اسلامی در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم ، در مسجد، بنیان نهاده شد و اصول و مبانی دین مبین اسلام از این پایگاه مقدس به مردم جهان عرضه گشت. از این رو، مسجد، نماد تلفیق دین و سیاست و محل ملاقات، گفت وگو و مذاکره آن حضرت با هیئت های سیاسی بود. انتصاب کارگزاران و سفیران در مسجد صورت می گرفت و اعتراض به حکومت و برکناری کارگزاران در مسجد طرح می شد. در صدر اسلام، خدمات رسانی اجتماعی یکی از کارکردهای مسجد بوده است. از آن هنگام که ایرانیان  دروازه دلهای خود را به روی  آیین اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه و آله وسلم)  گشودند، تحولی شگرف صورت پذیرفت.

نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی ایران

با پیروزی انقلاب اسلامی مساجدجایگاه واقعی خودرا بازشناختند. مساجد،به عنوان جایگاه و محل تجمع و گردهمایی انسانهای خداجوی و مومنین دیندار و ولایت مدار، همواره، زمینه حضور و فعالیت گسترده و همه جانبه انقلابیون را در صحنه های اجتماعی و سیاسی و حتی نظامی فراهم آورده و به عنوان مکانی مقدس تکیه گاه خیزشها و حرکتهای انقلابی پایان قرن  بیستم به شمار آمده است. در جریان شکل گیری حرکت انقلاب اسلامی ایران، مساجد در محور تبلیغی واطلاع رسانی نیز به عنوان مهمترین و موثرترین پایگاه فعالیتهای انقلابی در تنویر افکار عمومی نسبت به وضع اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی کشور عمل میکردند . در زمان رسول اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) یکی از مهم ترین نقش های مسجد، تدارک مقدمات فکری و بسیج عمومی مسلمانان به منظور جهاد با کفار بوده است. عیناً همین نقش در جریان نهضت روحانیون شیعه به رهبری امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۲(ش) و پس از آن در جریان پیروزی انقلاب اسلامی ایران مشاهده می شد.        

علی رغم تمام سخت گیریهایی که توسط رژیم پهلوی در خصوص مسجد صورت گرفت هیچ یک از این ترفندها نتوانست به آنها این امکان را بدهد تا بتوانند نقش وکارکرد سیاسی مسجد را از بین ببرند و مانع تداوم و استمرار این جنبش و حرکت انقلابی مردم مسلمان ایران گردند. به این ترتیب ،« هیچکدام از شگردهای رژیم نتوانست در به زیر سلطه درآوردن امور مسجد ، به انزوا کشیدن آن ، ایجاد محافل و مجالس موازی و دستگیری روحانیون ، مسدود ساختن درهای مساجد ، شکستن حرمت آن و قتل و خونریزی و به آتش کشیدن این مکان مقدس ، موثر افتد و مسجد را برای همیشه در سکوت وخمودی نگه دارد ، بلکه با رشد بینش سیاسی و مذهبی مردم  و اوج نهضت ، مسجد جایگاه ویژه ی مبارزاتی خود را بازیافت ، به گونه ای که مرکز تجمع مردم و مرکز پخش اعلامیه و اخبار مربوط به نهضت ، مرکز سازماندهی یا تسلیح نیروهای مردمی ، مرکز آموزش کادرهای انقلابی و مدرسه ی فرهنگی، ویک جایگاه مردمی برای انقلاب باقی ماند که یکی از ویژگی های انقلاب ایران محسوب میشود.»

مسجد در اندیشه امام خمینی (ره)

حضرت امام در تبیین بعد سیاسی مسجد می فرمایند: «اما راجع به اسلام شروع کردند تبلیغات کردن به این که اسلام یک مکتبی است که می گوید: ملایم، کم کم لابد پیش می آیند، یک مکتبی است که مربوط به دعا و ذکر و یک روابطی مابین مردم و مابین خالق، و سیاست را کاری به آن ندارد، اسلام به حکومت کاری ندارد، به سیاست کاری ندارد، این را آنقدر تبلیغات روی آن کردند که در جامعه خود روحانیت هم به خورد آن ها هم دادند که بسیاری از آن ها هم همین اعتقاد را پیدا کردند... که روحانی مسجد برود و نماز بخواند و عرض می کنم از این صنف کارها: درس بگوید و مباحثه بکند و آن آداب شرعیه را به مردم نشان دهد. آن ها دیدند که نماز روحانیون و نماز اسلام هیچ به آن ها ضرر ندارد، هر چه می خواهند نماز بخوانند.» با توجه به نقش آفرینی عمیق دین در ایجاد تشکل های اجتماعی است که موجب شده تا اسلام در ابتدای نظام دهی سازمان دینی خود، تأسیس مرکز تجمع عمومی مسلمانان را با نام«مسجد» در اولویت قرار داده و اجتماع در آن را به نیکوترین وجه ستوده و شدیدترین تأکیدات را در راستای حفظ این سنگرهای توحیدی ابراز داشته است. حضرت امام بر اساس همین شناخت، بارها بر اهمیت اجتماع و حضور فعال در مساجد تأکید داشته و آن را موجب تقویت اسلام و نظام می دانستند. «مساجد باید مجتمع بشود از جوان ها، اگر ما بفهمیم که این اجتماعات چه فوائدی دارد و اگر بفهمیم که اجتماعاتی که اسلام برای ما دستور داده و فراهم کرده است، چه مسائل سیاسی را حل می کند، چه گرفتاری ها را حل می کند، این طور بی حال نبودیم که مساجدمان مرکز بشود برای چند پیرزن و پیرمرد.» و در جای دیگر  «اگر این مسجد و مرکز ستاد اسلام قوی باشد، ترس از فانتوم ها نداشته باشید. ترس از آمریکا و شوروی و این ها نداشته باشید. آن روز باید ترس داشته باشید که شما پشت بکنید به اسلام، پشت کنید به مساجد.»

جنگ نرم و زمینه های آن       

مفهوم جنگ نرم (Soft Warfare) در مقابل جنگ سخت (Hard Warfare) است و تعریف واحدی که مورد پذیرش همگان باشد ندارد.«جان کالینز» تئوریسین دانشگاه ملی جنگ آمریکا، جنگ نرم را عبارت از استفاده طراحی شده از تبلیغات و ابزارهای مربوط به آن، برای نفوذ در مختصات فکری دشمن با توسل به شیوه هایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی مجری می شود، می داند. معروفترین تعریف را به جوزف نای، پژوهشگر برجسته آمریکایی در حوزه قدرت نرم نسبت می دهند. وی در سال1990 میلادی در مجله سیاست خارجی شماره 80 ، قدرت نرم را توانایی شکل دهی ترجیحات دیگران تعریف کرد. تعریفی که قبل از وی «پروفسور حمید مولانا» در سال1986 در کتاب اطلاعات و ارتباطات جهانی؛ مرزهای نو در روابط بین الملل به آن اشاره کرده بود. براساس نظریه  جوزف نای آمریکا با استفاده از دیپلماسی عمومی و قدرت هوشمند به برقراری نفوذ در بدنه جامعه هدف کمک  می کند. این دیدگاه با دستورالعمل های اجرایی که توسط کارشناسان اطلاعاتی آمریکا نظیر دکتر جین شارپ تهیه شد، در سطح رسانه های گروهی به مفهوم انقلاب نرم معروف شد. بنابراین جنگ نرم، امروزه مؤثرترین، کارآمدترین و کم هزینه ترین و درعین حال خطرناک ترین و پیچیده ترین نوع جنگ علیه امنیت ملی یک کشور است، چون  می توان با کمترین هزینه با حذف تهاجم خود قرار می دهد. جنگ نرم که به صورت تدریجی و آرام شروع می‌شود، در نقطه‌ای به دلیل ایجاد جاذبه‌های کاذب، خود جامعه هدف را برای تحقق اهداف به کار گرفته و از این طریق بر دامنه تحرکات آن افزوده می‌گردد. در واقع با گذشت زمان، بسیاری از بازیگران و حتی بازیگردانان جنگ نرم به صورت خواسته یا ناخواسته از درون جامعه هدف به استخدام کارگزاران اصلی جنگ نرم در می آیند. دشمن در عملیات نرم همواره تلاش می کند که با ایجاد شک و شبهه، مدیریت ذهن افراد را در اختیار بگیرد از سوی دیگر، دشمن براساس روشهای جدید جنگ نرم همچون مدیریت افکار نخبگان (Perception Management)، تلاش می کند از طریق تغییر و تسلط بر باورهای دانشجویان از آنان در جهت مدیریت افکار بخش بزرگتری از جامعه بهره ببرد. دراین مرحله نیز دانشجویان همچون افسرانی هستند که می توانند از باورهای جامعه در برابر تهاجمات دشمن دفاع کنند.از سوی دیگر، جوانان نقش و تأثیر بهسزایی در شکل گیری علایق یک جامعه برعهده دارند و دشمن نیز با آگاهی از این موضوع تلاش می کند براساس ساختارهای جنگ نرم، حب و بغض های جامعه را تغییر دهد و از این طریق، مدیریت سلیقه و علائق آن جامعه را به دست بگیرد.        

اهداف و ابزار ها در جنگ نرم  

اهداف در جنگ نرم متنوع و گوناگون می باشد.استحاله فرهنگی،سیاسی،ایجاد رعب و وحشت ،اختلاف افکنی در صفوف مردم،ایجاد روحیه یاس و نا امیدی ، بی تفاوت کردن نسل جوان به مسائل مهم کشور،تقویت نارضایتی در ملت ها و ... باشد ودشمن در این راه از ابزارهای متعددی بهره می گیرد . ابزارهای این جنگ را می توان بسیار ساده و کم هزینه دانست که این سادگی در عین حال بسیار پیچیده و کاربردی تر از جنگ سخت است چرا که نیاز به لشکرکشی و مقاومت های فیزیکی ندارد، بلکه با تصرف فکر، اندیشه و اراده یک جامعه و نفوذ آرام در لایه های فکری آن جامعه صورت می‌پذیرد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی «جنگ نرم یعنی جنگ بوسیله ابزارهای فرهنگی به وسیله نفوذ به وسیله دروغ به وسیله شایع پراکنی با ابزارهای پیشرفته ای که امروز وجود دارد ابزارهای ارتباطی که ۱۰ سال قبل و ۱۵ سال قبل و ۳۰ سال قبل نبود امروز گسترش پیدا کرده جنگ نرم یعنی ایجاد تردید در دل‌ها و ذهن‌های مردم»ابزارهای گوناگونی جهت اجرای این تهدید وجود دارد که شامل: ابزارهای تبلیغات، رسانه، احزاب، شبهه پراکنی، تریبون های آزاد، جوسازی روانی، شایعه سازی و…. از جمله این ابزار است و هدف فتح سنگرهای فکری و عقیدتی یک جامعه است: «در جنگ نظامی دشمن به سراغ سنگرهای مرزی ما می‌آید مراکز مرزی ما را سعی می‌کند منهدم کند تا بتواند در مرز نفوذ کند در جنگ روانی و آنچه که امروز به آن جنگ نرم گفته می‌شود دشمن به سراغ سنگرهای معنوی می‌آید که آنها را منهدم کند»

نقش مساجد در مقابله با تهدیدات نرم

مقام معظم رهبری از همان سال های پس از جنگ هشدار های متعددی در مورد تجهیز جبهه دشمن برای ضربه زدن در عرصه فرهنگی داشتند که معمولا با سردی و بی محلی برخی نخبگان و فعالان عرصه فرهنگی مواجه می شد. اما طی چند سال اخیر تیرهای این جنگ بر همگان نمایان تر شده و طرح هایی همچون مهندسی فرهنگی برای ساخت جبهه فرهنگی مطرح شده است. ایشان می فرمایند (وقتی انسان، تجهیز، صف آرایی، دهانهای با حقد و غضب گشوده شده و دندانهای با غیظ فشرده شده علیه انقلاب، امام خمینی و آرمانهای نظام اسلامی را می بیند وجود این جنگ نرم را باور می کند هرچند ممکن است عده ای اینها را نبینند.». نقش راهبردی مساجد در تبیین اهداف جریان های مشکوک و شبهه برانگیز فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را نمی توان نادیده گرفت. وجود پتانسیل ها متعدد در مساجد همچنین حضور اقشار مختلف این امکان را می دهد تا با ایجاد کرسی های بحث و مشورت و تبادل افکار و آرا  هر چه بیشتر این تهدیدات شناخته و مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.ائمه جمعه و جماعات در این بین نقش کلیدی داشته و با دادن رویکردهای صحیح و روشن نمودن راه در اثر بخش بودن و کارآمد کردن این مباحث سهم بسزایی دارند.فعال سازی کانون های فرهنگی مساجد،تجهیز کتابخانه ها و تولید محتوا و نشریه و تشکیل کارگروه های تخصصی در شاخه های مختلف جنگ نرم و عضو گیری از جوانان در این کارگروه ها و دعوت از متخصصین امر  می تواند ابعاد این جنگ خانمان برانداز را هرچه بیشتر روشن کرده و در خنثی نمودن اثرات آن بسیار موثر باشد . مسجد، محل تبادل اخبار و اطلاعات خرد و کلان و بحث و گفت وگو درباره آنها و جهت گیری و روشن شدن افکار عمومی است. در این صورت، شرایط جامعه در جنبه های گوناگون به راحتی به گوش عموم مردم می رسد و آنها به سرعت در مورد نبایدها و انحراف های موجود در جامعه واکنش نشان می دهند. جلسه های وعظ و خطابه و سخنرانی های روشن گرایانه اهل علم و دین در مسجد، نقش مؤثری در بیداری و آگاهی مردم دارد. در نتیجه، مسجد، پایگاه خیزش انقلابیان و مبارزان دین داری است که با کژروی ها و کژرفتاری های جامعه به مقابله برمی خیزند و حرکت های انقلابی را سازمان دهی می کنند. مقام معظم رهبری، با اشاره به نقش انقلابی مسجد و احیای مساجد کشورهای اسلامی پس از انقلاب ایران می فرماید: «تا قبل از انقلاب اسلامی، کسی جرئت نمی کرد دم از اسلام بزند. در این کشورهای اسلامی که امروز مسجدها رونق پیدا می کنند و کانون تحرک می شوند، تا دیروز مسجدها متعلق به یک مشت پیرمرد از کار افتاده بود. امروز آن مسجدها جای جوانان و کانون جنبش هاست». در جنگ نرم، دشمن با واقعیت کاری ندارد بلکه او واقعیت را برای مخاطب می سازد با توجه به این امر روشنگری ائمه جماعات و بروز بودن و آگاهی بیش از پیش آنان از مسائل روز دنیا و شیوه های نوین تهاجم دشمن بسیار ضروری می نماید . از طرفی بدلیل حضور اقشار مختلف اعم از نخبگان و مردم عادی و وجود محیط برادرانه که در سایه دین مبین اسلام در فضای مساجد حاکم می گردد امکان تبادلات اطلاعات در زمینه های مختلف فراهم می گردد.ایجاد محیط جذاب بحث و گفتمان برای جوانان که نوک پیکان تهدید نرم، افکار آنان را نشانه گرفته است از راه هایی است که می تواند در تنویر افکار و بسط و گسترش روحیه پرسش گری و واقیت گرایی کمک نماید.حضور خردسالان و نوجوانان در چنین جمع هایی علاوه بر تقویت و مشق رویکرد گفتگو و تبادل نظر در آنان در بالا بردن قدرت تفکر و استدلال و روحیه جستجو گری و دوری از تعصب بی جا و احترام به عقاید دیگران بسیار موثر می باشد.

نتیجه گیری

دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس آن با رهبری مدبرانه و حکیمانه امام خمینی (ره) از راه های مختلف قصد ضربه زدن به آن را داشته اند.ورود از طریق گزینه نظامی و تحمیل هشت سال جنگ نابرابر با بهره گیری از کمک های مادی دهها کشور و شکست مفتضحانه نبرد نظامی و سپس از طریق شبیخون فرهنگی و بکارگیری جنگ نرم از جمله سیاست های براندازی نظام مقدس اسلامی توسط استکبار بوده است.عرصه جنگ نرم و جذابیت های موجود در آن برای نخبگان و اقشار مختلف به تناسب وضعیت اجتماعی حربه ای بس کاری و ناجوانمردانه است که دشمنان کوردل با این حربه قلب نظام اسلامی را نشانه رفته اند.دشمن با استفاده از تکنولوژی و ابزارهای روز از قبیل رسانه ها ، ماهواره و اینترنت ،بنگاههای سخن پراکنی سعی در جذب پیاده نظام خود از بین مردم دارد و با  بکار گیری مردم علیه مردم و مردم علیه حاکمان مقاصد خود را که همانا از بین بردن و نابودی نظام های مستقل جهانی می باشد را پی گرفته و در این راه بسیار صبور می باشد.ابزارهای و روش های و فنون متعدد جهت مقابله با این پدیده شوم وجود دارد یکی از راه های مبارزه با این پدیده شوم تقویت ارزشها و سنت های اسلامی و ملی  می باشد.مسجد به عنوان شاخص ترین نماد جامعه اسلامی یکی از سنگرهای بسیار مستحکم مقابله با جنگ نرم  می باشد.تقویت روحیه دین باوری و خودباوری ،پایبندی به ارزشها و زنده نمودن کارکردهای مسجد در زمان صدر اسلام و بکارگیری در زمان حاضر می تواند همچون سدی محکم تیرهای نامرئی و قوی دشمن را خنثی نماید . با تشکیل کارگروه های بحث و تبادل نظر ،برگزاری نشست های حلقه صالحین،تقویت انجمن ها و کانونهای فرهنگی و هنری،تجهیز کتابخانه ها و بروز بودن ائمه جماعات از راههای بسیار مهم در این مقطع زمانی می باشد. 

منابع

1. مهناز میزبانی و منیژه صدری و حشمت‌الله سلیمی، نقش مساجد و دانشگاه‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تهران 1383 .

2. احمد نقیب‌زاده و وحید امانی‌زوارم، نقش روحانیت شیعه در پیروزی انقلاب اسلامی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تهران1382.

3.پیام فضلی نژاد، شوالیه‌های ناتوی فرهنگی، انتشارات کیهان.تهران 1390      

4. ید‌الله هنری لطیف‌پور، فرهنگ سیاسی شیعه و انقلاب اسلامی 1342ـ 1357، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تهران 1379

5.رضا شریف پور، مسجد و انقلاب اسلامی،مرکز اسناد انقلاب اسلامی،تهران،1388

6. صحیفه امام، ج ۲۰، ص ۳۱۶.

7. هفته‌نامه پنجره – شماره ۴۷،خرداد 1389

8. ماهنامه پگاه حوزه، شماره ۲۵۲ ، فروردین 1388

9. صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۳۲۵.

10.گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اهل قلم شهریور 1388(KHAMENEI.IR  ).

11.پایگاه اطلاعاتی دبیرخانه جنگ نرم http://www.h-jangenarm.com

12.پایگاه اطلاعاتی http://www.Tebyan.net

13.ویژه نامه اتاق فکر لندن.زمستان 1388

14.مجله رویای مخملین زمستان 1388

ثبت دیدگاه