Masjedpajoh.ir
Masjedpajoh.ir
Masjedpajoh.ir
همت مضاعف و کار مضاعف درامورضروری
شنبه, 25 بهمن 1399

مقدمه:

دربحث همت مضاعف وکارمضاعف درمعنی لغوی، ازعبارتی میتوان استفاده کرد مانند: توان ونیروی بیشتربه کاربردن درهدفی مشخص. امروز بهکاربردن عبارت همت مضاعف وکارمضاعف نباید شعارباشد بلکه درتمامیمراحل زندگی چه درخانواده وچه درجامعه سعی درعمل کردن آن نمود. اگر بخواهیم ساعتی تأمل درمعنی آن و به کار بستن این شعار سرمشق سال بنماییم دستاوردهای بسیاری میتوانیم در آخرسال از آن برداشت کنیم و از این راه بتوانیم به فرصتهای از دست رفته سالهای قبل که نتوانستهایم همت خود راجزم کنیم تا کاری عالی تحویل جامعه دهیم این خود درس عبرتی خواهد شد که فرصت را بعد از این غنیمت بشماریم.

همت و کار مضاعف در زندگی روز مره

وقتی که از دید زندگی روزمره به این شعار اساسی (همت مضاعف وکارمضاعف) مینگریم ناخودآگاه به فکر افزایش و توان نیروی خود جهت رسیدن به دستاوردی میافتیم اما همت مضاعف وکار مضاعف را اگر در رأس امور زندگی قرار دهیم که از کوچکترین کار زندگی در خانواده و جامعه اعمال شود همان دستاورد عالی را به همراه خواهد داشت.

امروزه اگر در خانوادهها عزمی جزم گردد جهت به هدر نرفتن از انرژیهای آب و برق وگاز ضمن ارتقای اقتصاد زندگی در استفاده بهینه آن میتوانیم کسانی را که به علت کمبود به آن دسترسی ندارند یاری کنیم.

در جایی دیگر با همت وکاری مضاعف میتوان کلبه کوچکی تشکیل داد چراغی روشن کرد دست دو زوج جوان را در دست یکدیگر نهاد تا به دور از تجملگراییها به سنت حسنه اسلام خانوادهای تشکیل گردد.از این مثالها جهت تحقق بخشیدن به شعار همت مضاعف وکار مضاعف بسیار است اما از نظر بنده قبل از شروع هرکاری باید با انگیزه همتی مضاعف وکاری مضاعف جهت به دست آوردن نتیجهای عالیتر گام برداشت.

(همت مضاعف وکار مضاعف) یعنی همت برتر وکار بیشتر. این شعار امسال است که مقام معظم رهبریسر مشق برایسال 1389 زدند. اهداف بلندی در مقابل ماست باید همتی بلند داشته باشیم تا به آن هدفها برسیم. در نتیجه کار افتتاحیه واختتامیه مهم نیست بلکه دستآورد کار مهم است .کار باید متراکمتر وبیشتر بشود تا به اهداف برسیم.

همت و کار مضاعف در عرصه علم

 در عرصه علم وتحقیق همت وکار مضاعف در استفاده از منابع موجود، همت وکار مضاعف در کیفیت بخشیدن به تولیدات، همت مضاعف وکار مضاعف در تأمین سلامت همت مضاعف وکار مضاعف در ریشهکنی و مبارزه با فقر وفساد ودر مبارزه با بی عدالتی اینها نکاتی است که باید به طور اساسی وعملی به آن همت بست وبر آن کار کرد. همه می دانیم که خداوند کارهای بزرگ و امور عالی را دوست دارد و از کارهای پست و بیارزش ناخشنود است. بلندترین همت ما از بهترین همتها حاصل میگردد وکردار زیبا از بلندی همت خبر میدهد.

 نتیجه همت بلند بزرگواری وآقایی است هرکسی که کمر همت ببندد برای رسیدن به هدف خود به تمام آرزوهایش میرسد وارزش هر کس بهاندازه همت اوست. شجاعت، سخاوت، دلیری وعزت نفس از همت یک نفر دم میزند کسی که همتش کوچک باشد فضایل او از دست رفته میباشد. از انسانی که کوتاه همت است باید دوری کرد. همت وتلاش باید صرف عاقبت به خیری شود. شرافت به همتهای بلند است نه به استخوانهای درشت.

همت و کار مضاعف در امورلازم

آدمیباید همت خود را صرف کارهایی کند که به آن نیاز دارد و آنچه را نیاز ندارد وبه کارش نمیآید پیگیری نکند . کسی که تصمیم دارد اصلاح مردم را به دست گیرد باید از خود آغاز کند زیرا پرداختن به اصلاح دیگران در حالی که خود فاسد باشد بزرگترین عیب خواهد بود. غفلت آدم باعث میشود که همت خود را در کارهای بیهوده صرف کند. یکی از ابزارهای مهم برای فتح قلههایسعادت وکمال، داشتن اهداف متعالی است. از سوی دیگر، داشتن آرزوهای بلند در تفکر اهل بیت علیهمالسلام یکی از لغزشگاههای مهم انسان دانسته شده است. در این جستار، برآنیم که جایگاه و ارزش همت عالی را در سرنوشت آدمیتبیین و سپس تمایز آن را با آرزوهای طولانی داشتن بیان کنیم .

همت عالی، عبارت است از چشم به بالاترین قله دوختن وامید رسیدن به آن را در دل زنده نگه داشتن. همت عالی، یعنی به کم قانع نشدن، یعنی دامنه را مسکن نگرفتن. همت عالی، یعنی به کارگیری همه تلاش برای رسیدن به بالاترین نقطه، یعنی رضایت ندادن به وضع موجود، تا رسیدن به برترین وضعیت. کسی که به کم رضایت میدهد، خیلی زود از حرکت میایستد. از ما خواسته شده است «بالاترین» را بگیریم و با استمداد از خدا وعزم راسخ «بهترین» شویم.

 

قرآن کریم در وصف «بندگان خدای رحمان» میفرماید:

وَالَّذِینَ یَقٌولٌونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْواجِنَا وذُریتنَا قُرَّه اعینِ وَاجعلنَا لِلمتقینَ

وکسانیاند که میگویند: «پروردگار! به ما از همسران و فرزندانمان آن ده که مایه روشنی چشمان{ما} باشد، وما را پیشوای پرهیزگاران کن».

همت در لغت به معنی اراده، آرزو، خواهش وعزم است وبلند همتی از صفات بسیار والای انسان است که صاحب آن به خاطرش ستایش میشود. صاحب این صفت سعی دارد به مراتب بالاتر راه یابد، کارهای بزرگ انجام دهد وبه انجام امور کوچک وجزئی راضی نمیشود. او به خاطر طمع به منافع پست دنیایی خود را آلوده نمیکند.

بلند همتی نتیجه بزرگی وشجاعت نفس است وهرکسی که به مقامات والای انسانی رسید، به خاطر همین صفت خوب بوده است. برعکس پستی همت صفتی خبیث و بداخلاقی است، فردی که از همت پایین برخوردار است در زندگی دنیایی ودر امور اخروی رشدی ندارد، چون که این صفت نتیجه کمدلی وضعف نفس است.

راه کار اجرایی همت و کار مضاعف

راهکارهای پیشنهادی برای اجرایی کردن شعار همت مضاعف وکار مضاعف:

1- احیای فرهنگ غنی کار وتلاش و هماهنگسازی تمامی حوزههای دخیل در امر عملیاتی نمودن کار و همت مضاعف، زمینهسازی برای ایجاد وحدت وهمدلی بین آحاد مردم برنامه ریزی جهت ایجاد انگیزه برای عموم جامعه، ایجاد سامانه برنامهریزی همآهنگی هدایت کنترلونظارت، شناسایی موانع و راهبندهای اجتماعی، برنامهریزی اصول براساس نوع اقدام و عملیاتهای تدارک شده بسط ارزشها و هنجارهای اجتماعی و آموزههای معنوی در بین تمام سطوح و طبقات اجتماعی جامعهبهرهگیری از آموزشهای عمومی از طریق رسانههای ارتباطی به مراقبت مستمر، ارزشیابی و ارزشگذاری برمجموعه فعالیتها و تلاشهای انجام شده است.

تلاش جدید در ریلگذاری وتعیین دقیق مسیرهای دستیابی به نقاط هدفگذاری تشکیل اتاق فکر جلسات مشورتی بهرهگیری از آیات و روایات و سخنان بزرگان واحادیث اولویت بندی برای طرحها برنامهها وپروژههای انجام، بهرهگیری حداکثری و مضاعف از پایگاهها مراکز و تشکل فعال دینی ایجاد نگاهی جامع و فراگیر نسبت به موضوع در هنگام عملیاتی نمودن، داشتن نگاهی واقعگرایانه و منطقی، ارائه الگوها ومستندات، بهرهگیری از ابزار و تکنولوژی چند رسانهای، بهرهگیری از فضای مجازی وسایبری و فضاسازی تبلیغاتی در محیط شهری وغیره.

ثبت دیدگاه