Masjedpajoh.ir
Masjedpajoh.ir
Masjedpajoh.ir
پانزدهمین جلسه کارگروه علمی طراحی و تدوین گرایش مدیریت مسجد در تاریخ 24 آذر 1400 برگزار گردید
شنبه, 27 آذر 1400 تعداد بازدید: 9
Masjedpajoh.ir

پانزدهمین جلسه کارگروه علمی طراحی و تدوین گرایش مدیریت مسجد رشته تخصصی تبلیغ سطح 3، در دفتر مطالعات پژوهش ها و ارتباطات حوزوی مرکز رسیدگی به امور مساجد در تاریخ 24 آذر 1400 برگزار گردید.

حاضرین در جلسه؛ حجج الاسلام والمسلمین آقایان:

ابوطالب خدمتی

حسین علیزاده

عبدالله توانا

محمد ترسلی

محمدعلی حججی

دستور جلسه:

ادامه بررسی نظرات جامعه نخبگانی ائمه جماعات و مدیران استان تهران.

خلاصه مذاکرات:

جلسه با حضور افراد فوق و با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز گردید و ادامه‌ی نظرات و پیشنهادات جامعه نخبگانی ائمه جماعات و مدیران مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران درباره طرح پیشنهادی، مورد بررسی اعضای کارگروه قرار گرفت.

جناب آقای حججی: پیشنهاد می شود با توجه به تکراری بودن بعضی مطالب و جهت استفاده بیشتر از وقت، به نکات جدیدی که در بین نظرات است پرداخته شود.

جناب آقای علیزاده: موضوع جغرافیای محله در نظرات ذکر شده که بحث جدیدی است و به نظر من لازم است. باید در مباحث به تفصیل به آن اشاره شود. باید اطلس فرهنگی هر محله برای امام جماعت تهیه شود.

جناب آقای خدمتی: مرکز رسیدگی باید طرحی را اجرا کند برای تهیه اطلس فرهنگی محلات.

جناب آقای ترسلی: باید به طلبه یاد دهیم چگونه اینکار را انجام دهد و اطلاعات آنها را جمع آوری کند. این بحث می تواند در سرفصل دروس مدیریت یا برنامه ریزی فرهنگی دیده شود.

جناب آقای توانا: تهیه درختواره مهارت های مورد نیاز امام جماعت لازم است تا به عنوان مبنایی برای سرفصل نویسی قرار گیرد.

جناب آقای حججی: بنده تجربه تدریس این بحث را داشته ام. ما باید ماهیگری را یاد طلبه دهیم نه اینکه ماهی را در اختیار او قرار دهیم. تهیه اطلس فرهنگی تبلیغی محله، شهر، استان و کشور خوب است ولی طلبه باید یاد بگیرد بر اساس نیاز و اهداف تبلیغی که دارد چگونه می تواند جغرافیای محله تبلیغی خود را تهیه کند. چه موضوعاتی در تهیه این اطلس نیاز است که باید به آن توجه شود. از چه راه هایی می تواند این اطلاعات را به دست آورد.

بحث جغرافیای محله به عنوان یکی از سرفصلها در دروس مدیریتی توسط آقای خدمتی گنجانده شود.

جناب آقای علیزاده: بحث بورسیه و تعیین محل به کارگیری دانش آموخته، مورد توجه قرار بگیرد و در ارائه مواد آموزشی، با توجه به محل های مشخص شده پیش روی دانش آموخته در جذب و گزینش، ارائه دروس انجام شود.

جناب آقای حججی: بورسیه شدن جزء مطالبات است و می‌تواند به صورت ارائه یک مسجد مناسب به دانش آموختگان رشته باشد نه اینکه لزوما به صورت کمک مالی. البته این موضوع باید در پیوست طرحنامه ذکر شود.

جناب آقای خدمتی: توان فهم آیات و روایات به عنوان شرط فارغ التحصیلی داوطلبین قرار داده شود ضمن اینکه در پذیرش هم داوطلبی که این توان را ندارد به صورت مشروط پذیرفته شود. مشروط به اینکه در ضمن دروه این توان را کسب نماید.

جناب آقای علیزاده: دانش رایانه و فضای مجازی لازم است در مهارت ها بیاید خصوصاً تولید محتوای مجازی. پیشنهاد می شود سواد رسانه به عنوان یک مهارت در بحث مهارت ورزی دیده شود.

جناب آقای توانا: سواد رسانه و فضای مجازی باید در سرفصل دروس ضمن خدمت بیاید.

جناب آقای علیزاده: مهارت خط و نویسندگی در مطالبات آمده که به نظر من لازم است.

جناب آقای توانا: مهم تر از آن ادبیات و استخدام لغات و نگارش است.

جناب آقای ترسلی: انقلابی بودن در مطالبات آمده باید این در گزینش در نظر گرفته شود.

مقرر گردید: اساتید گروه تدوین یک بار دیگر نکات و مطالب مطرح شده در جمع نخبگان و برگزیدگان ائمه جماعات را مطالعه نمایند و اگر مطلبی لازم است در جلسه طرح شود اعلام نمایند.

برای جلسه بعد سرفصل های عناوین آموزشی گرایش از طرف اعضای کارگروه ارائه گردد و مورد بحث قرار بگیرد.

هدف بررسی این سرفصل ها برای راه اندازی دوره های پودمانی مدیریت مسجد است.


ثبت دیدگاه