Masjedpajoh.ir
Masjedpajoh.ir
Masjedpajoh.ir
هشتمین جلسه کارگروه علمی طراحی و تدوین گرایش مدیریت مسجد با حضور رئیس محترم مرکز رسیدگی به امور مساجد
چهار شنبه, 12 آبان 1400 تعداد بازدید: 6
Masjedpajoh.ir

هشتمین جلسه کارگروه علمی طراحی و تدوین گرایش مدیریت مسجد با حضور رئیس محترم مرکز رسیدگی به امور مساجد حجة الاسلام و المسلمین حسین محمد ابراهیم و اعضای شورای معاونین ، در دفتر مطالعات پژوهش ها و ارتباطات حوزوی در تاریخ 5 آبان 1400 برگزار شد.

در این جلسه کلیات گرایش مدیریت مسجد رشته تخصصی تبلیغ سطح 3 (عناوین دروس اختصاصی گرایش) توسط کارشناسان بررسی گردید.

اعضای حاضر در جلسه:

آقایان حجج الاسلام و المسلمین:

حسین محمد ابراهیم (رئیس مرکز)

ابوطالب خدمتی(عضو کارگروه)

احمدرضا پرویزی(معاون جذب و آموزش)

حجت الله ذاکر(معاون فرهنگی اجتماعی)

حسنعلی قلعه(مدیر حراست)

حسین علیزاده(عضو کارگروه)

رضا اعرابی(معاون اجرائی)

سید محسن حسینی مجد(مدیر دفتر نظارت و ارزیابی)

عبدالله توانا(مدیر دفتر مطالعات)

علی ارباب(مدیر حوزه ریاست)

محمد ترسلی(عضو کارگروه)

محمدعلی حججی(عضو کارگروه)

محمود محققیان(عضو کارگروه)

یوسف اصغری(مدیر نواحی)

دستور جلسه: بررسی کلیات گرایش مدیریت مسجد رشته تخصصی تبلیغ سطح 3 (عناوین دروس اختصاصی گرایش)

خلاصه مذاکرات:

در ابتدا حجة الاسلام والمسلمین حججی جلسه را آغاز و مروری بر مصوبات جلسه قبل نمودند

سپس حجة الاسلام والمسلمین توانا ابراز داشتند: اصل مباحثه را در هنگام حضور آقای محمد ابراهیم قرار دهیم.

حجة الاسلام والمسلمین ترسلی فرمودند: عنوان مخاطب شناسی تحت عنوان «اصول ارتباطات مردمی» قرار دهیم.

حجة الاسلام والمسلمین محققیان بیان کردند: کارهایی در امور مساجد تحت عنوان کودک، نوجوان، جوان و بانوان انجام داده اند. اقشاری که مورد غفلت قرار گرفته اند. تدارک فیزیک مسجد برای حضور مثلاً کودکان. زمینه بازی در مسجد.

حجة الاسلام والمسلمین علیزاده اضافه نمودند: در مخاطب شناسی آنچه اول باید به آن توجه کنیم مدیریت فردی و اجتماعی مخاطب است. در هویت فردی مؤمنان مستحکمی باید تربیت شوند. مسجد سهم خودش را ایفا نکرده است. امام مسجد فردشناسی داشته باشد.

حجة الاسلام والمسلمین توانا ابراز داشتند: اشکالی که مطرح است ترکیب عنوان گرایش با اصل رشته است که شما بیشتر می خوهید مبلغ تربیت کنید تا امامت جماعت. ما مبلغ نمی خواهیم بلکه امام جماعت می خواهیم.

حجة الاسلام والمسلمین علیزاده فرمودند: در هویت اجتماعی هم همینطور اگر امام جماعت می خواهد محله را مدیریت کند باید هویت اجتماعی را بشناسد شبکه سازی هایی که در تاریخ اهل بیت هم وجود داشته است.

حجة الاسلام والمسلمین خدمتی پیشنهاد کردند: نکاتی که در بحث مخاطب شناسی فرمودند اهدافی که در مباحث روان شناسی و جامعه شناسی تبلیغ آمده نظر آقایان را پوشش می دهد. اگر همین اهداف کمی غنی سازی شود آنچه مد نظر آقایان هست را پوشش می دهد اشاره به هویت فردی و اجتماعی می تواند در اینجا گنجانده شود.

حجة الاسلام والمسلمین علیزاده گفتند: مشکل در ورودی های از سطح 2 تبلیغ است که این دو درس را خوانده اند و آنچه ما مورد نظمان است را نمی خوانند.

حجة الاسلام والمسلمین ترسلی بیان داشتند: آنچه لازم است برای امام جماعت حتماً ببینید معلوم نیست آنچه قبلاً خوانده اند چگونه خوانده اند، یادشان هست یا نه. آنچه امام جماعت خیلی به آن نیاز دارد و پایه کار است ارتباطات مردمی است. اگر بخواهیم امام جماعت مدیر طبیعی باشد و مردم او را خیلی دوست بدارند ارتباطات او خیلی همه است. کتابهایی هم تألیف شده است.

حجة الاسلام والمسلمین علیزاده اضافه کردند: اصول ارتباطات در دو رشته می تواند بیاید رشته تبلیغ و ارتباطات که هشت واحد بحث می شود باز برویم سراغ عنوان مدیریت.

حجة الاسلام والمسلمین خدمتی ابراز نمودند: این بحث را بگذاریم بعد از عناوین مدیریت.

عنوان مدیر مسجد ذیل عناوین مدیریت پوشش داده می شود. عنوان مدیریت اسلامی و الگوهای آن یک بحث نظری است و این را لازم نمی دانم.

عنوان پیشنهادی: اسوه های امامت و مدیریت مسجد 16 ساعت

حجة الاسلام والمسلمین محمد ابراهیم فرمودند: تجربیات موفق جمع آوری شود ثبت شود و مکتوب شود و توسط استاد ارائه شود البته دیدن امامان موفق هم در کنارش باشد.

مصوبات:

موارد زیر به عنوان دروس گرایش به تصویب رسید

عنوان: سمینار ائمه جماعات موفق 16 ساعت

عنوان: اصول و مبانی مدیریت مسجد 32 ساعت

عنوان مدیریت منابع انسانی 32 ساعت

عنوان: مدیریت رفتار سازمانی (مهارتهای انسانی) 48 ساعت

بحث ارتباطات سازمانی، درون سازمانی، برون سازمانی در اینجا بحث شود. مطالبی که آقای ترسلی عنوان کردند.


ثبت دیدگاه