Masjedpajoh.ir
Masjedpajoh.ir
Masjedpajoh.ir
ویژه نامه مبعث
دو شنبه, 18 اسفند 1399 تعداد بازدید: 113
Masjedpajoh.ir

 

روز مبعث، عید همه است؛ نه فقط عید مسلمانان. پیغمبران الهی هر کدام که آمدند، قافله‌ی سرگردان بشری را به سوی کمال و علم و اخلاق و عدالت راندند و آنها را یک قدم به مراحل کمال انسانی نزدیک کردند. همه‌ی خردورزیهای بشر در طول تاریخ، ناشی از تعالیم پیغمبران است. اندیشه‌ی توحید و عبودیت در مقابل خدا، درس پیغمبران است. پیغمبران زندگی را برای انسانها آماده کرده و آن را به میدان رشد و حرکت و تکامل تبدیل کردند؛ و نبی مکرم اسلام (صلّی اللَّه‌ علیه‌ و آله) خاتم پیغمبران و آورنده‌ی سخن نهایی و پایان‌ناپذیر برای بشریت است.

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران نظام به مناسبت عید مبعث ۱۱/شهریور/۱۳۸۴


بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) یا برانگیخته شدن آن حضرت به مقام رسالت، مهمترین فراز از تاریخ اسلام بوده و نزول قرآن کریم نیز از این زمان آغاز می‌گردد. کلمه بعثت به معنای «برانگیخته شدن» بوده و در اصطلاح به مفهوم فرستاده شدن انسانی از سوی خداوند متعال برای هدایت دیگران می‌باشد. بعثت و فرود آمدن جبرییل در حرا، بازگشایی راه های آسمان به حریم بسته انسان است. خداوند، بانگ بیدار باش را از سر رحمت بیکران خود به صدا درآورده است. این سروش ایزدی بر بال جبرییل فرود آمد و از حنجره پاک محمد صلی الله علیه و آله بر زمین منتشر گردید.

اقْرَ‌أْ بِاسْمِ رَ‌بِّک الَّذِی خَلَقَ .خلق الانسان من علقٍ. اقرأ و ربّک الاکرم. الّذی علّم بالقلم. علّم الانسان ما لم یعلم.

بخوان، بنام پروردگارت، پروردگاری که انسان را از خون بسته آفرید، بخوان بنام پروردگارت، پروردگاری که عطای او برتر از همه عطاهاست، پروردگاری که بوسیله قلم آموخت و آموخت آنچه را که انسان نمی دانست.»بخوان به نام پروردگارت که آفرید. (سوره علق)


 
قران کریم:
یا أیُّهَا النَّبِی إنّا أرسَلناکَ شاهِداً و مُبَشِّراً و نَذیراً و داعِیاً إلَی اللَّهِ بِإذنِهِ و سِراجاً مُنیراً
ای پیامبر! ما تو را گواه و نوید دهنده و هشدار دهنده فرستادیم که به فرمان خدا به سوی او دعوت کنی و چراغی روشنی بخش باشی. احزاب ، آیه ۴۶ - ۴۵ .

پیامبر صلی الله علیه وآله : إنَّما بُعِثتُ لاُِتَمِّمَ مَکارِمَ الأخلاقِ

من مبعوث شدم تا بزرگواری‌های اخلاقی را کامل کنم. بحار الأنوار ، ج ۱۶ ، ص ۲۱۰ .


پیامبر صلی الله علیه وآله : بُعِثتُ بِمَکارِمِ الأخلاقِ و مَحاسِنِها

من برای [احیای] مکارم و نیکی‌های اخلاقی مبعوث شدم.  بحار الأنوار ، ج ۱۶ ، ص ۲۸۷ .


امام علی‌ علیه السلام : أرسَلَهُ عَلی حِینِ فَترَةٍ مِنَ الرُّسُلِ و طُولِ هَجعَةٍ مِنَ الاُمَمِ و اعتِزامٍ مِنَ الفِتَنِ وَانتِشارٍ مِنَ الاُمُورِ و تَلَظٍّ مِنَ الحُرُوبِ و الدُّنیا کاسِفَةُ النُّورِ ، ظاهِرَةُ الغُرورِ عَلی حِینِ اصفِرارٍ مِن وَرَقِها و إیاسٍ مِن ثَمَرِها

خداوند او را در زمانی فرستاد که روزگاری بود پیامبری برانگیخته نشده بود ، و مردم در خوابی طولانی به سر می‌بردند ، و فتنه ‌ها بالا گرفته و کارها پریشان شده بود ، و آتش جنگ‌ها شعله می‌کشید ، و دنیا بی فروغ و پر از مکر و فریب گشته ، برگ‌های درخت زندگی به زردی گراییده و از به بار نشستن آن قطع امید شده بود. نهج البلاغه ، خطبه ۸۹ .


امام علی‌ علیه السلام :  أرسَلَهُ بِالضِّیاءِ و قَدَّمَهُ فِی الاِصطِفاءِ فَرَتَقَ بِهِ المَفاتِقَ و ساوَرَ بِهِ المُغالِبَ و ذَلَّلَ بِهِ الصُّعُوبَةَ و سَهَّلَ بِهِ الحُزُونَةَ حَتّی سَرَّحَ الظَّلالَ عَن یَمینٍ و شِمالٍ

او را با نور فرستاد و در گزینش مقدّم داشت . به واسطه او گسستگی‌ها را به هم آورد و چیره جو را شکست داد و مشکلات را آسان و ناهمواری‌ها را هموار کرد تا جایی که گمراهی را از راست و چپ دور کرد.  میزان الحکمه ، ح ۱۹۸۴۱ .


آغاز بعثت

بعثت پیغمبر (ص)

بعثت و اهداف آن

نگاهی به احادیث بعثت

واقعیت بعثت از دیدگاه شیعه

تاریخ و زمان بعثت

درباره تاریخ بعثت رسول خدا (ص) در روایات و احادیث شیعه و اهل سنت اختلاف است و مشهور میان علماء ودانشمندان شیعه آن است که بعثت آنحضرت در بیست وهفتم رجب سال چهلم عام الفیل بوده، چنانچه مشهور میان علماء و محدثین اهل سنت آن است که این ماجرا در ماه مبارک رمضان آن سال انجام شده که در شب و روز آن نیزاختلاف دارند، که برخی هفده رمضان و برخی هیجدهم و جمعی نیز تاریخ آنرا بیست و چهارم آن ماه دانسته اند.

بحث درباره تاریخ و زمان بعثت

آیا نخستین وحی در ماه رمضان بود؟

بعثت نبوی و نزول قرآن

فلسفه و اهداف بعثت

جهان در آستانه بعثت حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه و آله در انحطاط و بحران شگفت انگیزی قرار داشت. جهالت، غارتگری، ظلم و ستم، تضییع حقوق ضعیفان و محرومان، فساد و بی بند و باری، تبعیض و ناعدالتی، نگرانی و دلهره، دوری از اخلاق و انسانیت، تمام جوامع بشری را در آن روزگار فرا گرفته بود. در این میان منطقة جزیرة العرب و به ویژه شهر مکه از منظر فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، پایین ترین و بدترین وضع را تحمل می کرد. خضوع اعراب جاهل در مقابل چوبهای خشکی که به صورت بت درست شده بود و اهالی مکه در مقابل آن اجسام بی جان قربانیها کرده و استمداد می طلبیدند، هر انسان فهمیده و عاقلی را به تعجب و تأسف وا می داشت. زنان نه تنها از حقوق اساسی خود محروم بودند، بلکه همانند کالای بی جان خرید و فروش می شدند و... .

فلسفه بعثت پیامبران

اهداف بعثت پیامبر (ص)

راز بعثت و نهضت پیامبران

نوری که از افق حرا طلوع کرد

تکامل انسان، هدف بعثت انبیاء

آرمان محمدی و بعثت نبوی

بعثت پیامبر اعظم و تاثیر آن بر فرهنگ مردم جزیره العرب

بعثت پیامبر(ص)، سبب احیاء ارزش زن در جامعه

عید سعید مبعث(اخلاق پیامبری)

بعثت در کلام معصومین علیهم السلام

در بحار الانوار از زبان حضرت علی علیه السلام می خوانیم «وَلَمْ یَجْمَعْ بَیْتٌ وَاحِدٌ یَوْمَئِذٍ فِی الْاِسْلاَمِ غَیْرَ رَسُولِ اللّه وَخَدِیجَةَ وَاَنَا ثَالِثُهُمَا اَرَی نُورَ الْوَحْیِ وَالرِّسَالَةِ وَ اَشُمُّ رِیحَ النَّبُوَّةِ وَلَقَدْ سَمِعْتُ رَنَّةَ الشَّیْطَانِ حِیْنَ نَزلَ الْوَحْیُ عَلَیْهِ صلی الله علیه و آله فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا هَذِهِ الرَّنَّةُ فَقَالَ هَذَا الشَّیْطَانُ قَدْ اَیِسَ مِنْ عِبَادَتِهِ اِنَّکَ تَسْمَعُ مَا اَسْمَعُ وَتَرَی مَا اَرَی اِلاَّ اَنَّکَ لَسْتَ بِنَبِیٍّ وَلَکِنَّکَ لَوَزِیرٌ وَاِنَّکَ لَعَلَی خَیْرٍ؛ [در آن روزها] در هیچ خانه ای، اسلام راه نیافت، جز خانه رسول خدا (ص) و خدیجه. و من سوّمین آنان بودم، من نور وحی و رسالت را می دیدم و بوی نبّوت را استشمام می کردم. هنگامی که وحی بر پیامبر فرود آمد، ناله شیطان را شنیدم. گفتم: ای رسول خدا! این ناله کیست؟ گفت: شیطان است که از پرستش خویش مأیوس شد و فرمود: علی! تو آنچه را من می شنوم، می شنوی و آنچه را که من می بینم، می بینی؛ جز اینکه تو پیامبر نیستی؛ بلکه وزیر من هستی و به راه خیر می روی.» (بحار الانوار، محمّد باقر مجلسی، بیروت، مؤسسة الوفا، ج 18، ص 223، ینابیع المودّة، قندوزی، دار الاسوة، ج 1، ص 208)

واقعیت بعثت از دیدگاه شیعه

بعثت در کلام خاندان رسالت

بعثت از دیدگاه امیرالمومنین علیه السلام

بعثت در کلام امام خمینی(ره)

غایت بعثت همان است که خدای تبارک و تعالی در سوره جمعه فرموده است: «هو الذی بعث فی الامیین رسولاً منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلالٍ مبین» غایت بعثت اینهایی است که در این آیه شریفه ذکر می فرماید. می فرماید که: «خدای تبارک و تعالی آن خدایی است که مبعوث کرده است در بین شما از خود شما یک رسولی، یک فرستاده ای و این فرستاده این چند امر را از طرف خدا باید انجام بدهد «یتلوا علیهم آیاته» آیات خدا را بر مردم قرائت کند. قرآن آیات الهی است و انگیزه بعثت، آوردن این کتاب بزرگ است و تلاوت کردن این کتاب بزرگ و آیه عظیم الهی است.گرچه همه عالم آیات حق تعالی هستند لکن قرآن کریم فشرده از تمام خلقت و تمام چیزهایی که در بعثت باید انجام بگیرد، قرآن کریم یک سفره ای است که خدای تبارک و تعالی به وسیله پیغمبر اکرم در بین بشر گسترده است که تمام بشر از آن هر یک به مقدار استعداد خودش استفاده کند. (صحیفه امام خمینی ، جلد 14 )


  • چهل حدیث نورانی از پیامبر مکرم اسلام(ص)

     ِ ثَلَاثٌ مَنْ کُنَّ فِیهِ فَهُوَ مُنَافِق‏ : ْ إِذَا حَدَّثَ کَذَبَ وَ إِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ وَ إِذَا اؤْتُمِنَ خَان‏ نشان منافق سه چیز است : ۱ - سخن به دروغ بگوید . ۲ - از وعده تخلف کند .۳ - در امانت خیانت نماید . تحف العقول ص ۳۱۶


    ۲- لَا یَنَالُ شَفَاعَتِی مَنْ أَخَّرَ الصَّلَاةَ بَعْدَ وَقْتِهَا کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهد رسید محاسن ص۸۰


     ۳- أبغض الحلال الی الله الطلاق . منفورترین چیزهای حلال در پیش خدا طلاق است . نهج الفصاحه ص ۱۵۷ ، ح ۱۶


     ۴- ِ خَیْرُ الْأَصْحَابِ مَنْ قَلَّ شِقَاقُهُ وَ کَثُرَ وِفَاقُه‏ . بهترین یاران کسی است که ناسازگاریش اندک باشد و سازگاریش بسیار تنبیه الخواطر معروف به مجموعه ورام ج ۲ ، ص۱۲۳


     ۵- ابن آدم إذا أصبحت معافى فی جسدک آمنا فی سربک عندک قوت یومک فعلى الدّنیا العفاء فرزند آدم وقتی تن تو سالم است و خاطرت آسوده است و قوت یک روز خویش راداری ، جهانگر مباش . نهج الفصاحه ص ۱۵۹ ، ح ۲۳


     ۶-ابن آدم عندک ما یکفیک و تطلب ما یطغیک ابن آدم لا بقلیل تقنع و لا بکثیر تشبع‏ فرزند آدم ، آنچه حاجت تو را رفع کند در دسترس خود داری و در پی آنچه تو را به طغیان وا می دارد روز میگذاری ، به اندک قناعت نمیکنی و از بسیار سیر نمی شوی . نهج الفصاحه ص ۱۵۹ ، ح ۲۴


    ۷- مَنْ رَدَّ عَنْ عِرْضِ أَخِیهِ الْمُسْلِمِ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ الْبَتَّة هرکس آبروی مؤمنی را حفظ کند، بدون تردید بهشت بر او واجب شود. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص ۱۴۵ - الجعفریات(الاشعثیات) ص ۱۹۸


    ۸- اتّق دعوة المظلوم فإنّما یسأل اللَّه تعالى حقّه و إنّ اللَّه تعالى لا یمنع ذا حق حقّه‏ از نفرین مظلوم بپرهیز زیرا وی به دعا حق خویش را از خدا میخواهد و خدا حق را از حق دار دریغ نمی دارد . نهج الفصاحه ص ۱۶۱ ، ح ۳۵


    ۹- اتقوا الحجر الحرام فی البنیان فانه اساس الخراب از استعمال سنگ حرام در ساختمان بپرهیزید که مایه ویرانی است . نهج الفصاحه ص ۱۶۲ ، ح ۳۸


    ۱۰- الْعِبَادَةُ سَبْعُونَ جُزْءً أَفْضَلُهَا جُزْءً طَلَبُ الْحَلَال‏ عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است. مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج ۱۳ ، ص ۱۲ ، ح ۱۴۵۸۵


    ۱۱- اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ یَنْظُرُ بِنُورِ اللَّه‏ از فراست مؤمن بترسید که چیزها را با نور خدا می نگرد . کافی(ط-الاسلامیه) ج ۱ ، ص ۲۱۸ ، ح ۳


    ۱۲- اتّقوا الدّنیا فو الّذی نفسی بیده إنّها لأسحر من هاروت و ماروت. از دنیا بپرهیزید ، قسم به آن کس که جان من در کف اوست که دنیا ازهاروت و ماروت ساحرتر است . نهج الفصاحه ص ۱۶۳ ، ح ۴۴ {شبیه این حدیث در مجموعه ورام ج ۱ ، ص ۱۳۱}


    ۱۳- اتقوا دعوة المظلوم فإنها تصعد الی السماء کأنها شرارة از نفرین مظلوم بترسید که چون شعله آتش بر آسمان میرود . نهج الفصاحه ص ۱۶۳ ، ح ۴۷


    ۱۴- لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ زَکَاةٌ وَ زَکَاةُ الْأَبْدَانِ الصِّیَام‏ براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است. کافى(ط-الاسلامیه) ج ۴، ص ۶۲


    ۱۵- اثنان یعجلهما الله فی الدنیا البغی و عقوق الوالدین . دو چیز را خداوند در این جهان کیفر میدهد : تعدی ، و ناسپاسی پدر و مادر . نهج الفصاحه ص ۱۶۵ ، ح ۵۸


    ۱۶-أجرؤکم على قسم الجدّ أجرؤکم على النّار هر کس از شما در خوردن قسم جدیتر است به جهنم نزدیکتر است . نهج الفصاحه ص ۱۶۶ ، ح ۶۴


    ۱۷- أجملوا فی طلب الدنیا فإن کلا میسر لما خلق له . در طلب دنیا معتدل باشید و حرص نزنید ، زیرا به هر کس هر چه قسمت اوست می رسد . شرح فارسی شهاب الاخبار ص ۳۲۰ ، ح ۵۱۸


    ۱۸- هُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ رَحْمَةٌ وَ أَوْسَطُهُ مَغْفِرَةٌ وَ آخِرُهُ الْإِجَابَةُ وَ الْعِتْقُ مِنَ النَّار رمضان ماهى است که ابتدایش رحمت است و میانه‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم. کافى(ط-الاسلامیه) ج ۴، ص ۶۷ - بحار الانوار(ط-بیروت) ج ۹۳ ، ص ۳۴۲ ، ح ۱۴


    ۱۹- احب الاعمال الی الله الصلاة لوقتها ثم بر الوالدین ثم الجهاد فی سبیل الله بهترین کارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نیکی به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در راه خدا . نهج الفصاحه ص ۱۶۷ ، ح ۷۰


    ۲۰- أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ الْأَتْقِیَاءُ الْأَخْفِیَاء محبوبترین بندگان در پیش خدا پرهیزگاران گمنامند . مجموعه ورام ج ۱ ، ص ۵


    ۲۱- انَّ الدینارَ وَ الدُّرهَمَ اَهْلَکا مَنْ کانَ قَبلکُمْ و هُما مُهْلِکاکُمْ. همانا دینار و درهم پیشینیان شما را به هلاکت رساند و همین دو نیز هلاک کننده شماست. کافی(ط-الاسلامیه) ج ۲ ، ص ۳۱۶ ، ح ۶


    ۲۲- احب الاعمال الی الله أدومها و ان قل . محبوبترین کارها در پیش خدا کاریست که دوام آن بیشتر است ، اگر چه اندک باشد . نهج الفصاحه ص ۱۶۷ ، ح ۷۳


    ۲۳- أحبّ الأعمال إلى اللَّه من أطعم من جوع أو دفع عنه مغرما أو کشف عنه کربا بهترین کارها در پیش خدا آن است که (بینوایی را)سیر کنند ، یا قرض او رابپردازند یا زحمتی را از او دفع نمایند . نهج الفصاحه ص ۱۶۸ ، ح ۷۶


    ۲۴- لَا فَقْرَ أَشَدُّ مِنَ الْجَهْلِ وَ لَا مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْل‏ هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست . کافی(ط-الاسلامیه) ج ۱ ، ص ۲۵ و ۲۶ ، ح ۲۵ - محاسن ص ۱۷ - تحف العقول ص ۶


    ۲۵- احب الاعمال الی الله حفظ اللسان بهترین کارها در پیش خدا نگهداری زبان است . نهج الفصاحه ص ۱۶۸ ، ح ۷۸


    ۲۶- أحبّ الجهاد إلى اللَّه کلمة حقّ تقال لإمام جائر بهترین جهادها در پیش خدا سخن حقی است که به پیشوای ستمکار گویند . نهج الفصاحه ص ۱۶۸ ، ح ۸۰


    ۲۷- أَحَبُّ الطَّعَامِ إِلَى اللَّهِ مَا کَثُرَتْ عَلَیْهِ الْأَیْدِی‏ بهترین غذاها در پیش خدا آن است که گروهی بسیار بر آن بنشیند . نهج الفصاحه ص ۱۶۹ ، ح ۸۲


    ۲۸- احب اللهو الی الله تعالی إجراء الخیل و الرمی . بهترین بازیها در پیش خدا اسب دوانی و تیراندازی است . نهج الفصاحه ص ۱۶۹ ، ح ۸۳


    ۲۹- طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ أَلَا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ بُغَاةَ الْعِلْم‏ طلب علم بر هر مسلمانی واجب است، همانا خدا جویندگان علم را دوست دارد. کافی(ط-الاسلامیه) ج ۱ ، ص ۳۰ ، ح ۱


    ۳۰- احب الله تعالی عبدا سمحا اذا باع وسمحا اذا اشتری و سمحا اذا قضی و سمحا اذا اقتضی . خداوند بندهای را که به هنگام خرید و هنگام فروش و هنگام دریافت سهلانگار است دوست دارد . نهج الفصاحه ص ۱۶۹ ، ح ۸۵


    ۳۱- أَحَبُّ عِبَادِ اللَّهِ إِلَى اللَّهِ أَنْفَعُهُمْ لِعِبَادِه‏ . از جمله بندگان آن کس پیش خدا محبوبتر است که برای بندگان سودمندتر است . تحف العقول ص ۴۹ - نهج الفصاحه ص ۱۶۹ ، ح ۸۶


    ۳۲- أحثوا التراب فی وجوه المداحین . بر چهره ستایشگران ، خاک بیفشانید . نهج الفصاحه ص ۱۷۰ ، ح ۹۱


    ۳۳- أَحْزَمُ النَّاسِ أَکْظَمُهُمْ لِلْغَیْظ آنکه در فرو بردن خشم از دیگران بیشتر است ، از همه کس دور اندیشتر است . من لا یحضره الفقیه ج ۴ ، ص ۳۹۶ - امالی(صدوق) ص ۲۱


    ۳۴- اختبروا الناس بأخدانهم ، فإن الرجل یخادن من یعجبه مردم را از معاشرانشان بشناسید ، زیرا کند هم جنس با هم جنس پرواز . نهج الفصاحه ص ۱۷۳ ، ح ۱۰۶


    ۳۵- اخوف ما أخاف علی امتی الهوی و طول الامل . بر امت خویش بیش از هر چیز از هوس و آرزوی دراز بیم دارم . خصال ص ۵۱


    ۳۶- ادْعُوا اللَّهَ وَ أَنْتُمْ مُوقِنُونَ بِالْإِجَابَةِ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ لَا یَسْتَجِیبُ دُعَاءً مِنْ قَلْبِ غَافِلٍ لَاهٍ. خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعارا از قلب غافل بی خبر نمی پذیرد . بحارالانوار(ط-بیروت) ج ۹۰ ، ص ۳۲۱


    ۳۷- ادنی أهل النار عذابا ینتعل بنعلین من نار یغلی دماغه من حرارة نعلیه . از مردم جهنم آنکه عذابش از همه آسانتر است دو کفش آتشین بپا دارد که مغزوی از حرارت کفشهایش به جوش می آید . نهج الفصاحه ص ۱۷۶ ، ح ۱۲۱


    ۳۸- ادنی جبذات الموت بمنزلة مائة ضربة بالسیف . آسانترین کشش های مرگ مانند صد ضربت شمشیر است . نهج الفصاحه ص ۱۷۶ ، ح ۱۲۲


    ۳۹- إذا ابتلی أحدکم بالقضاء بین المسلمین فلا یقض و هو غضبان و لیسوّ بینهم فی النّظر و المجلس و الإشارة. اگر یکی از شما به کار قضاوت میان مسلمانان دچار شود باید به هنگام غضب ازقضاوت خودداری کند و میان ارباب دعوا در نگاه و نشیمنگاه و اشاره تفاوتی نگذارد . نهج الفصاحه ص ۱۷۶ ، ح ۱۲۵


    ۴۰- اذا أحب الله عبدا حماه الدنیا کما یظل أحدکم یحمی سقیمه الماء . وقتی خداوند بندهای را دوست دارد ، دنیا را از او منع میکند چنانکه شما مریض خویش را از نوشیدن آب منع می کنید . نهج الفصاحه ص ۱۷۹ ، ح ۱۳۷


    سخنرانی های ویژه مبعث پیامبراکرم(ص) :

    متن:

    صوت:

 


ثبت دیدگاه