سومین جلسه شورای علمی پژوهشی دفتر مطالعات، پژوهش ها و ارتباطات حوزوی مرکز رسیدگی به امور مساجد در تاریخ 12 آبان 1398 برگزار شد.
اعضاء جلسه : حضرات آیات و حجج اسلام: نیازی، قرائتی، ظهیری، حججی، حسینی، توانا، مروج، نیکبخت، رضوی، سمودی
موضوع جلسه : راهکارهای ارتقاء فرهنگ امامت مسجد و گفتمان سازی در جامعه حوزوی
برخی مباحث جلسه:
محور بحث و گفتگو در جلسه ارتقاء فرهنگ امامت مسجداست. امواج این فرهنگ از معانی برخوردار است، در خصوص این جا از معنای ویژهای برخوردار است، در این فرصت کوتاه من گذری ناگزیر بر تفسیر واژه فرهنگ، بایستههای امامت در سنگر مسجد، شرایطی که باید برخوردار باشد، جذابیتها و محورهایی که موجب جذابیت جامعه میشود به مسجد و ذکر جذابیتها و موانعی که موجب طرد و رمیدن امت از مسجد و از امام میشود. واژه فرهنگ مستحضرید که معانیای دارد فرهنگ به معنی زبان، چونان فرهنگ پارسی، فرهنگ عمید، فرهنگ عرب، به معنی مجموعهای لغات و واژهها. فرهنگ به معنای مجموعه آداب و رسوم، فرهنگ به معنای ارزشها، فرهنگ به معنای دانش. این جا وقتی واژه فرهنگ امامت به کار میرود مقصود مجموعه ارزشهای اصیل اسلامی که باید امام جماعت برخوردار باشد، آن هم ارزشهایی که ولیده و نتیجه و ثمرهاش جذب جامعه به نماز، به مسجد و آموزههای دینی است. و الا هر ارزشی منظور نیست. فراگرفتن دانش علوم، دانش تفسیر، دانش فقه، اینها همه ارزش است، تهجد به یک معنا، زهد و پارسایی در مراحل بالایش، اما در این جا همه اینها مقصود نیست. مجموعه ارزشهای اصیلی که نتیجهاش جذب جامعه و امت به خصوص قشر جوان به این سنگر سازندگی و پالایش جامعه از نقایص و ترقی و تکامل جامعه هست. خب در این جا اولین سخن مربوط به ویژگیهای امامت جماعت است، امامت جماعت در چند بُعد باید از فرهنگ امامت برخوردار باشد، یک؛ سلوک شخصی، سلوک اجتماعی، سلوک علمی. از نظر خصوصیات شخصی امام جماعت کسی که متصدی امامت میشود باید یک شرایطی داشته باشد که حداقل آن زهد و تقوا و عدالت، خب اینها سلوک شخصی است، سابقه بد نداشتن الا آخر. حالا من اینها را فهرست است دارم میگویم. هر کدامش حرفهایی دارد، از نظر سلوک اجتماعی باید امام جماعت جزو سنت آن و سلوک زندگی او بشود که در ارتباط و رفتار با جامعه چگونه باید رفتار کند. تمام عوامل جذابیت را باید برایش گفت، اگر نمیداند و او در صدد عمل برآید و تمام عوامل رمیدن و ترک کردن و رمیدن مردم از او، اینها را باید بشناسد و اگر نمیشناسد باید برای او تفهیم کرد. گاهی یک کلمه، یک واژهای را، امام جماعت به یک کسی میگوید او میرمد، اصلا تا آخر عمر دیگر مسجد نمیآید. گاهی در یک محیطی زندگی میکند بعضی کلمات بار منفی دارد به نظر او خیلی بار مثبت دارد. خب حالا اینها را عرض میکنم من میخواهم فهرست میگویم، فعلاً نمونهها، احادیث، افکار و اینها را وارد نمیشویم. از نظر بنیه علمی آقا قبل از این بنیه علمی از نظر اجتماعی حتی اگر لازم شد امام جماعت کلاسهای روانشناسی برایش بگذارند اگر واقعاً کمبود دارد، لازم نیست حتماً استاد روانشناس بیاورند، یا آخوند خیلی مردم دیده با تجربه لازم شد ساعتها باید با او گفتگو و کلاس داشته باشد و او را بیاورد در فضای لازم. و محور سوم سلوک علمی، از نظر علمی امام جماعت باید مجهز بشود به مجموعه دانشی که نتیجهبخش است، نه این که از نظر فقهی در حد اجتهاد باشد، این پاسخگو نیست، نه این که از نظر بُعد مثلاً تفسیری چنین و چنان، یا ...
امامت مسجد را به عنوان یک شغل به آن بهاء بدهید. گزینش کنید، اطلاعیه بزنید یا رسمی، غیررسمی، علنی، مخفیانه سوق بدهید طلبههایی را به سمت امام جماعت شدن با حفظ شهریههایشان؛ اجازه بگیرید از مراجع تقلید؛ شهریههای آنها قطع نشود؛ چه در قم چه در روستاها چه در شهرها، ثبت نام کنید، پرونده تشکیل بدهید که خود طلبه داوطلب امام جماعت شدن باشد. داوطلب بشود برای مدیر مسجد شدن.