گروه : اخبار دفتر مطالعات
شماره : 7206
تاریخ : دو شنبه, 27 دی 1400
ساعت : 10:37:38.3307983
هجدهمین جلسه کارگروه علمی طراحی و تدوین گرایش مدیریت مسجد در تاریخ 22 دی 1400 برگزار گردید

هجدهمین جلسه کارگروه علمی طراحی و تدوین گرایش مدیریت مسجد رشته تخصصی تبلیغ سطح 3، در دفتر مطالعات پژوهش ها و ارتباطات حوزوی مرکز رسیدگی به امور مساجد در تاریخ 22 دی 1400 برگزار گردید.

حاضرین در جلسه؛ حجج الاسلام والمسلمین آقایان:

ابوطالب خدمتی

حسین علیزاده

 عبدالله توانا

 محمد ترسلی

محمدعلی حججی

 محمود محققیان

 مهدی شریفی

دستور جلسه:

تدوین سرفصل های دروس آداب امامت جماعت و فقه المسجد.

خلاصه مذاکرات:

 

جلسه با حضور افراد فوق و با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز گردید سپس موارد زیر در جلسه مطرح گردید:

جناب آقای حججی: گزارشی از روند جلسات تدوین پیش نویس گرایش مدیریت مسجد و تدوین سرفصل های عناوین گرایش مطرح کردند.

جناب آقای شریفی: همه صورت جلسات را خواندم. آنچه مد نظر مراکز تصمیم گیر حوزوی است دیده شده است. دو اصل را در نظر بگیریم برنامه ریزی آموزشی و برنامه ریزی درسی است که در اینجا دیده شده است.

در خصوص تسریع در این کار اگر امروز نهایی شود جلسه هفته آینده کمیسیون رشته های تخصصی بحث کنیم.

در خصوص سرفصل ها اجازه بدهید بعد از تصویب سرفصل ها بحث شود.

درباره اجرا یک برنامه پنج ساله از شما می خواهیم در کجاها و با چه تعداد طلبه فارغ التحصیل کنید و کجا به کار گرفته شود. یک بار که برنامه پنج ساله بدهید دیگه با شما کاری نداریم.

درباره عناوین مطرح در طرح: درسی در دروس عمومی رشته است به نام «امام جماعت و نقش اجتماعی آن» با توجه به اینکه گرایش شما مسجد است تداخل و تعارض نداشته باشد با درس «آداب امامت مسجد و اصول ارتباطات» خیلی نزدیک شده است این را ویراستاری کنید خصوصاً در هدفش.

پایان نامه باید بیاید در دروس گرایش، طلبه باید پایان نامه را در موضوع گرایش بنویسد نه در موضوع تبلیغ.

مهارت ورزی با هدفش نمی خورد هدف دانشی است درحالی که درس شما عملی و مهارتی است.

درس کارورزی مسجد 16 ساعت عملی نداریم باید 32 ساعت عملی شود.

هدف مهارت ورزی اصلاح شود: شناخت، شناخت دانش است مهارت برای عمل است ایجاد مهارت یا ارتقاء مهارت است.

پیشنهاد می شود دو درس مهارت ورزی و کارورزی یکی شود، یک درس 32 ساعته بشود.

در شرائط پذیرش می توان آورد یا در شرائط اتمام دوره تحصیل خود می توانیم بیاوریم که مدت معینی تحت اشراف یک امام جماعت فعالیت در مسجد داشته باشد.

می توانیم بگوییم: کارورزی امامت و مدیریت مسجد: هدف: ارتقاء مهارت های لازم برای امامت و مدیریت مسجد و کارورزی آن

در بحث سمینار، نوع کار عملی است دانشی نیست معمولاً تجارب را قبول نداریم تجارب مبتنی بر دانش را قبول داریم، سمینار ائمه جماعت مسجد کنیم. شناخت و بررسی جدیدترین تجربه ها و دانش های مدیریت و امامت مسجد.

سمینار مدیریت مسجد، درس هم می آید پایین. هدف این است که تجربه ها تبدیل به تجربه های دانشی شود.

سمینار امامت و مدیریت مسجد هدف: شناخت الگوهای موفق امامت و مدیریت مسجد و آشنایی با تجارب جدید آنها 32 ساعت عملی

جناب آقای ترسلی: درس «امامت جماعت و نقش اجتماعی آن» جایگاه امام جماعت و نقشی که در ابعاد مختلف می تواند داشته باشد. نگاه به خروجی آن دارد. «آداب امامت مسجد و اصول ارتباطات» جنبه اخلاقی دارد.

آداب امامت مسجد و اصول ارتباطات عنوان است آداب شخصیتی امام تا بتواند مقبول جامعه باشد اصول ارتباطی که می تواند در جامعه نفوذ داشته باشد.