چکیده مطالب:
بهداشت، ایمنی و محیط زیست که باختصار h.s.e معروف است چند سالی است که از مرز تخصصی خود از صنعت و خدمات فرا تر رفته و با توجه به خطرات و پیشامدهای ناگواری که در دهه های اخیر برای مساجد و نمازگزاران بوجودآمده است نیاز و توجه جدی مسولان و دست اندرکاران مربوطه را به این موضوع جلب نموده است. مطالبی که بیان می شود نتیجه تحقیقات و مطالعاتی است که عموما برای سازمان و یا هر مجموعه ای که به نحوی با انسانها، محیط و عوامل مادی و معنوی (روحی و عاطفی) مواجه اند مطرح و به نظر می رسد بهترین محور برای پیاده سازی ، بسط و ترویج این علوم و نکات ارزنده، مساجد می باشد.
خوب است وقتی صحبت از مدیریت ، بررسی و برنامه ریزی ، مطالعه و نظارت بر مساجد کشور پیش می آید ، کنترلها از حد مشاهدات سطحی و سنتی فراتر رفته و از طریق چک لیست های استاندارد که می تواند ملی و قابل ارائه به سایر کشور های دیگر هم باشد صورت پذیرد.
چک لیست هایی که دراین زمینه های قابل طرح می باشند عبارتند از :
: health بهداشت و سلامت خادمین مساجد و کلیه افراد مرتبط
( صدور کارت بهداشت و انجام معاینات پزشکی دوره ای)
کنترل و نظارت بر مکان های پذیرایی و ملزومات آنها
کنترل و نظارت بر سرویس های بهداشتی و غیره .
safety : انجام تدابیر ایمنی ( اطفاء حریق ) ، انجام تدابیر حفاظتی و غیره .
نصب جعبه کمک های اولیه و انجام آموزش های مربوطه به افراد
ذیربط و حتی آموزش همگانی .
environment : انجام تدابیر زیست محیطی ، زیبا سازی محیط داخل و خارج مسجد
ساماندهی و نظارت بر تهویه هوا ، معطر سازی هوا ، کنترل آ لاینده های احتمالی
و ....
جلو گیری از آلودگی صوتی از خارج به داخل مساجد ، کنترل و بهینه
سازی حجم صدای لازم برای فضاهای مسجد خصوصا در ایام مناسبتهای
مذهبی.
شایان ذکر است در صورت نهادینه شدن دستورالعمل ها و اجرایی شدن آنها در امور ساختمانی و معماری و تاسیساتی مساجد، در امور نگهداری و تربیت نیروی انسانی کارآمد در مساجد، ترویج و گسترش دانش مذکور به اجتماع نمازگزار ، تدوین استراتژی های لازم در مدیریت کلان مساجد و رعایت آنها می توان انتظار و امید داشت که برای مساجد نیز گواهینامه های iso طرح و در سطح بین الملل عملیاتی نمود. ( چراکه امروزه حتی در کشور های در حال توسعه من جمله کشور خود شاهد انجام این کار و دریافت گواهینامه ها و مدارج رسمی برای اموری چون روابط عمومی ها، سیستم های اداری و اجرایی و محصولات فرهنگی هستیم و این پیشنهاد دور از ذهن و واقعیت نیست.)
به هر تقدیر این مطالب بطور خیلی کوتاه و مختصر به منظور تسری دادن موضوع و کاربردی نمودن آن در مقوله اقامه نماز و داشتن پایگاه های معنوی خوب و شایسته، به نظر حقیر آمده است که توجه شما را به آن جلب می نمایم.
مقدمه :
بهداشت، ایمنی و محیط زیست
health safety and environment
بهداشت و ایمنی دو عامل مهم و اساسی در حفظ سلامت و محیط زیست انسانی است که از دیرباز در صنایع مختلف و مجموعه های پیمانکاری به ویژه در سطح بین المللی ، به منظور فراهم سازی محیط کار سالم و ایمن برای کارکنان ، به آن توجه شده است . بهداشت حرفه ای و ایمنی ، از عوامل مورد نیاز درون هر سازمان و مجموعه ای تلقی شده ، اما بخش محیط زیست علاوه بر این مسئولیت ، تعهدهای برون سازمانی برای حفظ سلامت محیط زیست کشور و ارتباط با سازمان های دولتی و تشکل های غیردولتی (ngo) مرتبط با محیط زیست نیز دارد . هدف از ایجاد مدیریت یکپارچه hse حذف تمام حوادث و اثرهای سوء بر افراد و محیط زیست از طریق ایجاد روند نزولی در مسیر وقوع هرگونه حادثه و آسیب به سمت صفر است.
با توجه به عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی wto و ضرورت استقرار استانداردهای جهانی در زمینه های مختلف صنعت - سازمان - خدمات و ... لازم است بستر های مناسب جهت توسعه و فرهنگ سازی در خصوص بهداشت ، ایمنی و محیط زیست بطور اصولی مورد توجه جدی قرار گیرد.
شایان ذکر است در حال حاضر موضوع hse در بسیاری از حوزه های صنایع ، معادن ، انرژی خصوصاً نفت و گاز ، عمرانی ، خدمات ، بازرگانی و ... کشورمان مورد توجه خاص قرار گرفته و دستیابی به گواهینامه ها و دانش علمی و عملی به این پدیده در رسیدن به اهداف و برنامه های آنان اجتناب ناپذیر می نماید.
نگاه hse به امکانات بالقوه در حوزه های یاد شده پیرامون چهار محور زیر میباشد :
4-فعالیت تولید و چرخه کار ( از نقطه نظر از دست دادن فرصت تولید کار )n
h.s.e
نام h.s.e بیانگر یک بحث جدیدی در ایمنی صنعتی است که امروزه علاوه بر صنایع مرتبط با نفت و گاز و پتروشیمی ، سایر صنایع و حتی موسسات و مراکز غیر صنعتی ، جلسات ، سخنرانی ها و هیئت های مذهبی نیز به این مسئله می پردارند .
هر کدام از این حروف، خود بیانگر دنیایی در صنایع ، خدمات ،تجارت و سایر پدیده های نوین جهان می باشند که عبارتند از :
h این حرف به معنای health یا سلامت و بهداشت است ودر محیط کار ، بهداشت حرفه ای در ابعاد جسمی، روانی و روحی در زندگی اجتماعی و محیط های کاری ما نقش حائز اهمیتی را ایفا می نماید . لیکن این مهم کمتر مورد توجه کارکنان و مسؤلان قرار گرفته و زیان عدم توجه به این مسئله گریبانگیر خودشان خواهد شد .
s این حرف معرف واژه safety یا ایمنی است .واژه ای پرآوازه اما بسیار غریب در اجرا . اما امروزه ایمنی استاندارد به مدد ورود به دنیای تجارت آزاد و جهانی شدن تجارت آرام آرام مورد توجه قرار می گیرد . safety ، پیشگیری از حوادث و آشنایی با قوانین و مقررات مربوط به ایمنی را مطرح می نماید.
e معرف محیط زیست environment واژه ای آشنا برای همه است و مواردی از قبیل کاهش تولید و انتشار آلاینده های زیست محیطی،کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی، ایجاد و توسعه فضای سبز، اجرای برنامه های پایش و اندازه گیری های زیست محیطی و نیز راههای مقابله با آلودگی های ( صدا، هوا ، خاک ، آب ) را شامل می شود.
سیستم های مدیریت مختلفی وجود دارد که هر یک از آنها از جنبه و دیدگاه خاص خود فعالیت ها ، محصولات و خدمات سازمان را مورد بررسی قرار می دهند . صرف نظر از سیستم مدیریت کیفیت ، دو سیستم مدیریت معتبری که در حال حاضر در بسیاری از سازمان ها و شرکتهای کوچک و بزرگ در سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته عبارتند از :
سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
سیستم مدیریت زیست محیطی
برای استقرار هر یک از این سیستم های مدیریت می توان از نیازمندی هایی استفاده نمود که در استاندارد مربوطه بیان شده است . استانداردهایی که در این مجموعه در ارتباط با هریک از سیستم های مدیریت استفاده شده اند عبارتند از :
نیازمندی های سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی :
1- استاندارد bsi –ohsas 18..1:1999
2- استاندارد as 48.4 : 1997
نیازمندی های سیستم مدیریت زیست محیطی :
استاندارد iso 14..1 :1996
بهداشت
health
بهداشت عبارتست از سلامتی روحی و جسمی لذا جهت بهداشتی نمودن هر جامعه افراد آن باید از آب ، غذا و محیط سالم بهره مند شوند .
بهداشت به تعریف سازمان بین المللی کار ilo سازمان جهانی بهداشتwho
بهداشت دارای ابعاد گوناگونی است . مهمترین جنبه های آن عبارتند از:
راه های دستیابی به اهداف بهداشت حرفه ای
بهداشت روانی محیط کار
دنیای امروز استرسهای مختلفی دارد که بعضی از این استرسها مختص محیط کار است. نزاع با یک همکار، محروم شدن از پاداش، دیر رسیدن به سر کار و فشارهای هیأت مدیره یا رؤسای ....... به کارکنان را می توان نمونههایی از استرسهای محیط کار نامید . مدیران برای این که بهداشت روانی محیط کار را تأمین کنند باید با مفاهیم اساسی بهداشت روانی آشنا شوند. مدیران باید توجه داشته باشند که مدیریت اثربخش نیز بدون توجه و اعتماد به سلامت روانی کارکنان حاصل نمیشود و برای رسیدن به این مهم باید اصول بهداشت روانی در سازمان را رعایت نمایند.
بهداشت روانی به سه قسمت تعریف میشود :
3. نگرشهای مربوط به زندگی.
نشانههایی وجود دارد که ما را از دشواریهای روانی، به ویژه در خود فرو رفتن، پرخاشگری، خودمداری، بی اعتمادی شدید، احساس ناتوانی و وابستگی مطلع سازد. به علاوه برای داشتن بهداشت روانی خوب شرایطی وجود دارد که عبارتند از : روبه رو شدن با واقعیت، کم توقع بودن، دشمنی نکردن با دیگران و کمک رسانی به مردم.
ایمنی
safety
توجه به ایمنی به صورت علمی و منظم را می توان به عصر ماشین و انقلاب صنعتی نسبت داد . تا اواخر قرن هجدهم مخاطرات صنعتی به مفهوم امروزی در زندگی بشر وجود نداشت و مساله حفظ و حراست از نیروی انسانی و سرمایه و ایجاد یک محیط سالم و ایمن کاری مورد توجه نبود .
اما پس از انقلاب صنعتی و افزایش محیط های اشتغال و ماشین آلات که نتیجه آن منجر به افزایش حوادث ناشی از کار شد ، افرادی به ایجاد انجمن هایی به منظور تصویب مقررات ، تدابیر و ضوابطی برای حمایت و حفاظت از کارکنان در محیط های کار پرداختند و در نهایت سازمان بین المللی کار
( international labour organization) در تاریخ 1919 میلادی تاسیس شد که کشور جمهوری اسلامی ایران نیز عضو آن سازمان می باشد .
هزینه حوادث
هزینه های ناشی از حوادث و مشکلات بهداشتی در محیط کار و اجتماع را میتوان به زیان مالی ، هم از نظر کارفرما (مدیر، متولی امور یا مسؤل پاسخگو) و هم از نظر مجروحین یا مصدومین اندازه گیری نمود. ابتدا به وضعیت کارفرما می پردازیم.
کارفرما ممکن است از طرق زیر دچار خسارات مالی شود :
در مجموع ، حوادث و مشکلات بهداشتی افراد بر اقتصاد ملی نیز تأثیر می گذارند . به عبارت دیگر ، سابقه نامطلوب ایمنی و بهداشت در سازمان های کاری بر همه تأثیرگذار خواهند بود.
سنجش و ارزیابی هزینه های انسانی مانند ناراحتی های روانی و جسمانی افراد و خانواده های آنها کار دشواری است . اما به هر حال این قبیل هزینه ها هم وجود دارند . اگر یکی از دوستان یا آشنایان شما در محیط کارش دچار حادثه شده باشد ، خیلی راحت متوجه هزینه های انسانی مربوطه خواهید شد.
مدیران ارشد سازمانها ، مسؤلین و اقدامات پیشگیرانه ایمنی :
مدیر ارشد سازمان باید اقدامات پیشگیرانه را جهت به حداقل رساندن احتمال صدمه دیدن کارکنان خود برگزیند ، موارد پیشنهادی ذیل قابل توجه می باشند :
محیط زیست
environment
محیط زیست مجموعه ای بسیار عظیم و درهم پیچیده از عوامل گوناگونی است که بر اثر یک روند و تکامل تدریجی موجودات زنده و اجزای سازنده سطح زمین به وجود آمده است. بنابراین در فعالیتهای انسان تاثیر گذارده و از آن متاثر میگردد.
|
تولید و ارائه خدمات بهتر هرگز نباید به بهای خسارت به محیط زیست و از بین بردن جامعه بشری باشد.
بنابراین ، بشر با بینش صلح جویانه باید تلاشهای آشکار و همسویی را در جهت مدیریت محیط زیست باید به انجام برساند .
حفاظت از محیط زیست از مواردی است که دانشمندان ، پژوهشگران و سازمان های علمی و اقتصادی را بر آن داشته که هر کدام به سهم خویش به ملاحظات زیست محیطی توجه بیشتری نمایند و سیستمهایی را ابداع کنند که کاربرد آنها در بخشهای مختلف صنایع ، خدمات ،بازرگانی و تجارت به خصوص نفت و گاز، کشاورزی و حتی اماکن عمومی بتواند محیط زیست را بهبود بخشد.
جهانی که ما در آن زندگی می کنیم از دیدگاه آمار
محیط زیست کشور ما از دیدگاه آمار
عناصر سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست :
1. رهبری و تعهد and commitment: leadrship
2. خط مشی و اهداف استراتژیک : policy and stratagic objective
3. سازمان، منابع و مستند سازی : organization , resources & documentation
4. ارزیابی و مدیریت ریسک: risk management evaluation &
5. طرح ریزی و برنامه ریزی : design and planning
6. اجراء و پایش : implementation and monitoring
7. ممیزی و بررسی مجدد : audit & review
|
فهرست منابع و ماخذ